Annons

Förbrukning sommar-vinterdäck.

1
Har kört denna sommar med Michelin Energy Saver 205/65-16" och då haft en förbrukning på 0,53L/mil vid pendling till arbete, mestadels landsväg. Nu så har jag satt på vinterdäcken dubbade Nordman 185/65-15" och blev mycket förvånad när jag kollade förbrukningen : 0,49L/mil.
Detta är första gången som jag fått ett vinterdäck att gå billigare än sommardäck, är medveten om att det är skillnad på däckbredden. Har haft likartad skillnad på däckbredden på mina tidigare bilar men då har vinterdäcket dragit mera bränsle.
Så det kanske inte är så mycket energy saver i Michelin däcket ?
Kia ceed sw crdi -09b
Annons

Re: Förbrukning sommar-vinterdäck.

2
Kvist skrev:Har kört denna sommar med Michelin Energy Saver 205/65-16" och då haft en förbrukning på 0,53L/mil vid pendling till arbete, mestadels landsväg. Nu så har jag satt på vinterdäcken dubbade Nordman 185/65-15" och blev mycket förvånad när jag kollade förbrukningen : 0,49L/mil.
Detta är första gången som jag fått ett vinterdäck att gå billigare än sommardäck, är medveten om att det är skillnad på däckbredden. Har haft likartad skillnad på däckbredden på mina tidigare bilar men då har vinterdäcket dragit mera bränsle.
Så det kanske inte är så mycket energy saver i Michelin däcket ?
Jag har exakt samma däck och exakt samma förbrukningssiffror som du.
Orsaken till att vinterdäcken går billigare är att de är smalare. 185/65R15 är ju den dimension som står i registreringsbeviset. En annan orsak kan även vara att vinterdäcken har ca 2% mindre rullomkrets vilket gör att du omedvetet kör 2% långsammare om du håller samma hastighet enligt mätaren i bilen.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Förbrukning sommar-vinterdäck.

4
Fast det är ju lite kul när ett vinterdäck rullar lättare en ett sommardäck.
Michelin energy saver ska ju vara ett bränslebesparande däck fast Nordman som är lillebror till Nokian funkar ju väldigt bra . Tycker att det är ganska tyst om man nu har i åtanke att Kian inte är så bra ljudisolerad , har hört värre.
Kia ceed sw crdi -09b

Re: Förbrukning sommar-vinterdäck.

5
Hade man haft energy saver i smma dimension på sommardäcken hade säkert förbrukningen legat under Nordman-däcken. Sen är Nordman RS ett erkänt lättrullat däck.

Håller med om att det är rätt tyst med de vinterdäcken även om de enligt mig låter mer än sommardäcken. Får lite flashbacks från terrängbilar med deras brummande däckmönster mot asfalt.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"