Annons

KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

1
0,47l/mil blandad körning? För mig är det en riktig lögn.
Själv kommer jag aldrig i närheten av denna siffra. Snarare 0,55-0,60 l/mil blandad körning. Men jag är nöjd med det eftersom jag hade en Opel som drog ca 1l/mil blandad körning.

Jag vet att siffrorna är overkliga. Rullande landsväg, ingen inredning, ingen AC, inget vindmotstånd.
Märkligt är att alla bilmärken ljuger lika friskt.

Märkligt att de får göra det? Tänk om något bilmärke kunde använda realistiska siffror.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

3
Man vet ju att alla siffror är glädje siffror.. Det är ju värre med folk som verkligen säger att dom har fått den att ta under 0,49 på blandad körning.. har själv kommer på 0,5 på långkörning, Laglig hastighet efter e4an.

Ska bli intressant och se om man kan få ner den på 0,45 i sommar när första servicen är gjord, är själv lite tveksam till det.. Men det finns ju dom som lyckats köra en bmw 320d -06 i 130km/h på 0,45.. Säger dom, jag tvivlar starkt på de i alla fall

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

4
Att förbrukningen skulle sjunka efter första servicen var det någon som tutade i mig med. Inte gjorde den det. Min har precis gått 4000 mil och jag har inte märkt någon förändring öht.

Jag har en jobbarkompis med en Ceed SW och han säger på fullt allvar att hans drog 0,55 på tyska autobahn i somras, med husvagn efter...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

6
Jag har en jobbarkompis med en Ceed SW och han säger på fullt allvar att hans drog 0,55 på tyska autobahn i somras, med husvagn efter...
Det är skitsnack så det luktar lång väg.

0,55 med vagn efter är omöjligt att köra. inte ens med en 600 kg vagn skulle han komma ner i den förbrukningen.

Jag drar en en boggievagn som är 7,5 meter och väger 1500 kg.
Åkte tur och retur till säfsen nu i veckan (totalt 130 mil) med ett snitt på 0,9 liter per mil. Detta enligt färddatorn så även om jag måste lägga på en deciliter per mil så kan jag säga att jag är helnöjd.
Jag har även effektbox monterad som jag tror gör en del nytta.

Snittförbrukningen på Ceed'en verkar skilja ganska stort beroende på vem man frågar.
0,47 l/mil blandad körning har jag aldrig lyckats med, däremot vid 120 km/h brukar den ligga runt 0,45 l/mil.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

8
Min ligger på 0,61 i genomsnitt på alla tankningar mätt vid pumpen. Har i dagsläget precis klockat över 900 mil. Högsta förbrukningen 0,69 lägsta 0,53. Jag kör minst halva sträckan på motorväg på varje tank så jag är nöjd. Märker att förbrukningen klart skulle sjunka om jag skulle köra mer på 70-90-vägar. En viss sjunkande trend, men det kanske ändras när vintersulorna åker på.

Hade varit intressant att testa en riktig snålis med en mer normal under liknande förhållande och se om det kan vara sådana stora skillnader mellan exemplaren... :)
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

9
På långkörning är mitt bästa 0,51 i och för sig med farthållare mestadels och ca 120-130 km/h
med fyra personer acc på och fullastad !! Annars blandad 0,63 - 0,67typ

Har kontrollräknat mot färddatorn och den stämmer nästan 100%
Senast redigerad av frazze den 31 okt 2011, 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

10
Min ligger enligt bilens mätare, vid flera mätningar, på mellan 0,55 -0,57. Vid en kontroll av detta, d v s egen beräkning visade det sig att 0,57 stod för 0,62. Körde då en hel del småkörningar men också cirka 40-50 procent på 110-väg. Gjorde vid ett tillfälle en långresa t o r på cirka 120 mil (Gävle -Göteborg) och i huvudsak motorväg och med en snitt fart på cirka 100 km. Vid resa i ena riktningen och utan packning blev förbrukningen 0,50 och i den andra riktning med tung packning inne i bilen blev det, hör och häpna 0,45. Hade i och för sig då stängt av ACC. Båda mätvärdena är dock de som bilens mätare räknat ut.

Cee´d 1,6 CRDI ECO 128 hk SW Komfort 2011
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"