Annons
Annons

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

33
Ti2S skrev:Färddatorn ger jag inte mycket för dock, kollar nästan varje tank och den säger cirka 0.55-0.56 och miniräknaren 0.64-0.65 så det skiljer rätt mkt.

Går antagligen att åka något snålare om man växlar 100% korrekt varje gång och aldrig har bråttom men så ser ju livet sällan ut ;)
Om man ska räkna ut förbrukningen så är det viktigt att man tankar på samma pump så man har samma lutning på bilen, sen kanske dom slår ifrån olika också. Sist jag tankade så gick inte mätaren upp riktigt i topp när jag hade tankat tills pumpen slog ifrån.
KIA Cee´d CRDI Komfort -10

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

34
Angående reklamen från Statoil att du kommer lite längre på deras diesell

Inbillar mig att energivärdet på dieseln kan skilja.Tycker nämligen att bilen ibland går märkbart snålare. Körde långtur till Öland på från Skåne o höll hastighetsgränserna. Resultat 0,48 l/mil. *(statoil miljödiesel).
Körde samma sträcka på samma sätt o låg då på 0,53 7/mil. Har även kört på Preem Miljödiesel med resultat att bilen kändes märkbart svagare och förbrukade ännu mer.

Funderingar på om dieseln varierar i kvalitet i Sverige. Vi vet egentligen inte vad det är vi tankar, eller hur.
Ceed Crdi SW -2011

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

37
Det man kan göra för att hålla nere förbrukningen är sänka farten.
Har kört en hel tank utan att varva mer än 2000 v/min eller högre hastighet än 100km/tim (på mätaren, drygt 90 i verkligheten).
Då kom jag ner till 0,49 l/mil vi daglig pendling enkelväg 6 mil.
Normalt kör jag 120km/tim å då tar bilen närmare 0,6 l/mil.
Tankar på Preem, OKQ8 och ibland shell.
Bilen har nu gått 6000 mil och drar lika mycke nu som första tanken :(
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"