Annons

Drar väldigt mycket i snitt...?

1
Hejsan, jag har precis köpt en Kia cee’d 1.4 CVVT Manuell, 90hk, 2011.

Hade hoppats på att den skulle vara den ultimata pendling bilen då det stod att den skulle dra ~0,5 i snitt men jag är uppe i 0,76? Jag kör väldigt snålt så jag fattar inte varför? Har ni några tipps..?

Alla svar är till stor hjälp
Med vänlig hälsning
Annons

Re: Drar väldigt mycket i snitt...?

3
Har en Rio-19 84 hk.. Kör likadant i samma fart,samma sträcka,och samma växling i backar o annat vid långfärd just den sträckan..ibland tar den ändå 0,52 l/mil,och ibland 0,48 vid samma mätpunkter längs vägen... Har jag tur är den nere i 0,46 efter 2,5 mil... Konstigt..och dåligt...

Re: Drar väldigt mycket i snitt...?

5
Min Rio ligger runt 0,7 i stadstrafik vilket jag i princip bara kör i tätbebyggt område.
När jag körde en längre sträcka på 10 mil motorväg i 90 låg jag på runt 0,55.
Det är väldig skillnad på trafiksituation för förbrukningen med mycket start och stopp vid korsningar och rödljus.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019

Re: Drar väldigt mycket i snitt...?

6
HellboyElvis skrev:0.48-0.52 är ändå bra. De flesta Rio brukar ligga runt 0.55-0.6.
Det är naturligtvis mycket beroende på körstil, men runt 0.5 är mer än godkänt i praktiken.
Ja..jag kör ungefär lika hela tiden,men en gång gick det riktigt bra..då körde jag en sträcka på 12 mil,och sista 5 milen låg den på 0,42..!!!Så lågt har jag aldrig fått på samma sträcka igen..Kanske nåt med färddatorn,för jag kör exakt lika...,men förvisso,det räcker väl att gasa lite för att det ska gå upp fort...
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"