Annons
Annons

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

43
Ni som köpt chipbox i Tyskland på racechip, hur länge har ni kört med chippet och hur har det funkat, är sugen på att beställa modellen för 129 euro inkl express frakt, verkar skit enkelt att montera.

Hur är era erfarenheter?

Har en ceed sw som vi köpte ny för 3 år sedan, frugans bil men tänkte överraska henne, skall skruva upp trycket ett par snäpp och se om hon märker någon skillnad mot orginal, hon hade en V50 T5 innan och hon tycker att det ibland blir lite tråkigt eftersom hon saknar draget.

Tacksam för synpunkter.
Kör nu;
Mercedes E200 D kombi Fleet edition 2019
Kia CEED SW PHEV 2021

Tidigare bilar;
Kia Sportage 1,7 CDRI special edition 2017
Kia Ceed SW CDRI special edition2 2015
Volvo XC60 D4 Summum automat AWD 2017
Kia Ceed SW CRDI 2011

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

46
mibe skrev:Vad händer med den sjuåriga motorgarantin om man gör detta?
Den är nog in te aktuell isf. Frågade på "min" verkstad och verkarn' log, men sa att det ska man nog akta sig för...

Det är nog därför som folk vill ha enklaste plug n' play, så den kan tas bort när bilen ska på service eller om något händer.

Rent hypotetiskt menar jag ju självklart. :D
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

47
Hej ! Det vore kul att få lite mer kommentarer i ämnet. Har haft en Promotech-box i min sambos Fabia 1,6 TDI CR (2011) i 1,5 år och 1500 mil utom några som helst problem. Hon nyttjar ju inte full effekt så ofta men det bättre vridet på lägre varv har jag noterat används varje gång jag åkt med. Så finns det mer erfarenhet när det gäller 1,6 CRDI 128 hk ? Fördelen med den här boxen som jag ser det är att dem inte enbart höjer trycket i common-railen utan också ökar laddtrycket. Man är ju rädd om partikel-filtret. För övrigt finns mycket mer information i Tyskland. Boxarna tillverkas där och marknadsförs under namnet Speedbuster. I vilket fall vore det kul om fler berättar om sina erfarenheter och framför allt är det ökade vridmomentet och effektökningen värd pengarna och risken, dvs risken för haveri och förlorad garanti ?
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW GT Line -2016, Skoda Fabia 1,6 TDI CR 2011

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

48
Kanske också ska berätta att jag i min Skoda Octavia 2.0 TDI 140 hk (generation 2), som jag haft som tjänstebil och senare köpte ut monterade ett KCR trim när bilen gått 20.000 mil. Jag behöll den till 26.000 mil och sålde den på grund av rost. Jag åker mycket mellan Stockholm och Öland och körde om allt som fanns på vägen. 170 hk och 385 Nm.
Man fick ett grymt drag från 1500 varv med viss rökutveckling. Så vad är slutsatsen i dagens läge ? Att man kanske tar död på partikelfiltret har för högt tryck i common railen.
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW GT Line -2016, Skoda Fabia 1,6 TDI CR 2011

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

49
Så efter lång tid och alldeles för mycket övervägande. Vilket ska man köpa? Som är så enkelt att montera/demontera så att t.o.m. en icke motorkunnig som jag kan montera? Ni som chippat, vad har ni köpt?
Är det någon märkbar skillnad i acceleration, körning i kyla, bränsleförbrukning och sådant jag missat att fråga?

Om man sätter en budget på 2000kr. är man för snål då?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

50
Då har man fått hem och provat en box från racechip, Det blev en väldigt trevlig bil nu, mkt bättre vrid, nu kan jag lägga i sexan i 70 och gasar jag så drar bilen utan problem, innan va det ingen ide att lägga i sexan innan man passerat 90.
Boxen kostade 1200:- jag beställde den i lördags och fick den imorse. :thumbup:
Bilen är en 2013 128hk
Kia ceed sw, infra röd 2013
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"