Annons

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

21
botze skrev:
Ronnie skrev:
botze skrev:Lyfter en gammal tråd. Har en Kia Ceed SW från 2010. Börjar tröttna på att behöva låna svärföräldrarnas bil när jag behöver släp :-) lurar därför lite på vad det skulle kosta att eftermontera.

Finns ju väldigt billiga prylar på ebay, är detta bara skit?

http://www.ebay.com/itm/Kia-Ceed-SW-est ... OT&vxp=mtr

1500 spänn med elsats och hela kittet för en avtagbar krok låter ju bra. Men är det svårt att montera själv? Har parkeringssensorer, men tänker att en avtagbar dragkrok inte påverkar dem? (när den inte är på då såklart.)

...eller är det klokare att köpa typ Thule?
Lycka till att hitta en Thule. :) Skämt åsido, kolla dit närmaste dragkrokslager och låt de göra jobbet åt dig. Satte dit min f.d. Thule, kommer inte ihåg vad nya namnet är. :) för ett år sedan, samma pris. Valde den dyrare elsatsen så man inte blir tokig på backvarnaren. :) Men med standard elsats 4995kr. inkl moms. Besiktiga gör man inte vid montering, det kollas på nästa ordinarie bes.
http://www.dragkrokslagret.se/

Eller köp komplett krok och montera sjä'lv. http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/ ... agon/sw-jd
Med utgångspunkt på krokpriserna ser man att monteringen inte är farligt dyr....
Tack för svar!

Men om jag köper deras kit, vad är det som säger att det skulle vara bättre än något från ebay? Rimligtvis köper väl de från någon storvolymstillverkare och sätter sitt eget varumärke på. Kanske rentav är samma prylar? Gött att få garanti iofs.

Men kan man inte be valfri bilmek montera, eller måste man ha specialutrustning och/eller kunskap om just Kia?

Största nackdelen är att de inte verkar ha någon butik där jag bor, Sveriges näst största stad... :-(
En fördel är att du främjar ett svenskt företag. ;)
Skulle det vara något problem med det du köper är det mycket lättare att hantera om man köpt inrikes. Dessutom är skillnaden under en tusenlapp.
Jag går ju på vad jag själv hade gjort, om jag nu inte låtit de montera min krok hade jag nog köpt den av dem iaf.
Till Halmstad har du ju bara 13 mil.....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

22
Ronnie skrev:
botze skrev:
Ronnie skrev: Lycka till att hitta en Thule. :) Skämt åsido, kolla dit närmaste dragkrokslager och låt de göra jobbet åt dig. Satte dit min f.d. Thule, kommer inte ihåg vad nya namnet är. :) för ett år sedan, samma pris. Valde den dyrare elsatsen så man inte blir tokig på backvarnaren. :) Men med standard elsats 4995kr. inkl moms. Besiktiga gör man inte vid montering, det kollas på nästa ordinarie bes.
http://www.dragkrokslagret.se/

Eller köp komplett krok och montera sjä'lv. http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/ ... agon/sw-jd
Med utgångspunkt på krokpriserna ser man att monteringen inte är farligt dyr....
Tack för svar!

Men om jag köper deras kit, vad är det som säger att det skulle vara bättre än något från ebay? Rimligtvis köper väl de från någon storvolymstillverkare och sätter sitt eget varumärke på. Kanske rentav är samma prylar? Gött att få garanti iofs.

Men kan man inte be valfri bilmek montera, eller måste man ha specialutrustning och/eller kunskap om just Kia?

Största nackdelen är att de inte verkar ha någon butik där jag bor, Sveriges näst största stad... :-(
En fördel är att du främjar ett svenskt företag. ;)
Skulle det vara något problem med det du köper är det mycket lättare att hantera om man köpt inrikes. Dessutom är skillnaden under en tusenlapp.
Jag går ju på vad jag själv hade gjort, om jag nu inte låtit de montera min krok hade jag nog köpt den av dem iaf.
Till Halmstad har du ju bara 13 mil.....
Jo men det är ju typ 3h tur/retur, alltså får man lägga typ en heldag inkl montering.... får nog hitta någon här i Göteborg som kan göra det.

Förstår hur du tänker ang svenskt vs utländskt och håller väl i viss mån med.

Tack för svar!

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

23
botze skrev:
Ronnie skrev:
botze skrev:
Tack för svar!

Men om jag köper deras kit, vad är det som säger att det skulle vara bättre än något från ebay? Rimligtvis köper väl de från någon storvolymstillverkare och sätter sitt eget varumärke på. Kanske rentav är samma prylar? Gött att få garanti iofs.

Men kan man inte be valfri bilmek montera, eller måste man ha specialutrustning och/eller kunskap om just Kia?

Största nackdelen är att de inte verkar ha någon butik där jag bor, Sveriges näst största stad... :-(
En fördel är att du främjar ett svenskt företag. ;)
Skulle det vara något problem med det du köper är det mycket lättare att hantera om man köpt inrikes. Dessutom är skillnaden under en tusenlapp.
Jag går ju på vad jag själv hade gjort, om jag nu inte låtit de montera min krok hade jag nog köpt den av dem iaf.
Till Halmstad har du ju bara 13 mil.....
Jo men det är ju typ 3h tur/retur, alltså får man lägga typ en heldag inkl montering.... får nog hitta någon här i Göteborg som kan göra det.

Förstår hur du tänker ang svenskt vs utländskt och håller väl i viss mån med.

Tack för svar!
Själv har jag 7 mil till Halmstad, det blev ändå en heldag. Men i närheten finns Heagårds skafferi, en otroligt restaurang. :) Dessutom får man låna en cykel på dragkrokslagret. Det finns förresten ett köpcenter ute på den sidan Halmstad, "Flygstaden" (p.g.a. att flygplatsen ligger här) http://shoppingihalmstad.se/?page_id=2929
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

24
botze skrev:
Ronnie skrev:
botze skrev:
Tack för svar!

Men om jag köper deras kit, vad är det som säger att det skulle vara bättre än något från ebay? Rimligtvis köper väl de från någon storvolymstillverkare och sätter sitt eget varumärke på. Kanske rentav är samma prylar? Gött att få garanti iofs.

Men kan man inte be valfri bilmek montera, eller måste man ha specialutrustning och/eller kunskap om just Kia?

Största nackdelen är att de inte verkar ha någon butik där jag bor, Sveriges näst största stad... :-(
En fördel är att du främjar ett svenskt företag. ;)
Skulle det vara något problem med det du köper är det mycket lättare att hantera om man köpt inrikes. Dessutom är skillnaden under en tusenlapp.
Jag går ju på vad jag själv hade gjort, om jag nu inte låtit de montera min krok hade jag nog köpt den av dem iaf.
Till Halmstad har du ju bara 13 mil.....
Jo men det är ju typ 3h tur/retur, alltså får man lägga typ en heldag inkl montering.... får nog hitta någon här i Göteborg som kan göra det.

Förstår hur du tänker ang svenskt vs utländskt och håller väl i viss mån med.

Tack för svar!
Du har ju hur många som helst som gör det i Göteborg. Själv köpte jag min avtagbara hos
www.dragcenter.se i Torslanda.

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

25
Gt_line86 skrev:
botze skrev:
Ronnie skrev: En fördel är att du främjar ett svenskt företag. ;)
Skulle det vara något problem med det du köper är det mycket lättare att hantera om man köpt inrikes. Dessutom är skillnaden under en tusenlapp.
Jag går ju på vad jag själv hade gjort, om jag nu inte låtit de montera min krok hade jag nog köpt den av dem iaf.
Till Halmstad har du ju bara 13 mil.....
Jo men det är ju typ 3h tur/retur, alltså får man lägga typ en heldag inkl montering.... får nog hitta någon här i Göteborg som kan göra det.

Förstår hur du tänker ang svenskt vs utländskt och håller väl i viss mån med.

Tack för svar!
Du har ju hur många som helst som gör det i Göteborg. Själv köpte jag min avtagbara hos
http://www.dragcenter.se i Torslanda.
Tack för tipset! Torslanda var ju bättre än Halmstad :-) och OK priser, 2900 för avtagbar krok inkl elsats om jag förstår deras något fattiga sida rätt? Vad gav du totalt inkl montering?

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

26
botze skrev:
Gt_line86 skrev:
botze skrev:
Jo men det är ju typ 3h tur/retur, alltså får man lägga typ en heldag inkl montering.... får nog hitta någon här i Göteborg som kan göra det.

Förstår hur du tänker ang svenskt vs utländskt och håller väl i viss mån med.

Tack för svar!
Du har ju hur många som helst som gör det i Göteborg. Själv köpte jag min avtagbara hos
http://www.dragcenter.se i Torslanda.
Tack för tipset! Torslanda var ju bättre än Halmstad :-) och OK priser, 2900 för avtagbar krok inkl elsats om jag förstår deras något fattiga sida rätt? Vad gav du totalt inkl montering?
Jag gav 3400kr för kroken inkl 7polig och frakt. till min sw gt line. Monterade den själv.

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

27
Förr var det så att dragkroken skulle vara typgodkänd. Papperna och monteringsanvisning ska visas upp vid besiktningen. Fast det var då man var tvungen att åka in och registreringsbesikta bilen efter montaget. Jag fick göra det på min förra Kia Ceed. På bilen jag har nu så fick de montera på det när jag köpte bilen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"