Annons

Någon som låtit montera dragkrok på en Ceed SW i år?

1
Tänkte skaffa dragkrok till min Ceed SW -11 men undrar över hur prisbilden ser ut.
I en del trådar läser man priser på 10 000 kr-12 000 kr vilket i mina öron låter extremt dyrt.

Om man bläddrar i Biltemakatalogen säljer de dragkrokar för under 2000 kr, kanske inte till Ceed, men ändå.

Påverkar det garantin om jag låter en tredjepartsverkstad sätta dit en dragkrok som inte är original?
Måste det vara kiaverkstad och måste kroken vara originaltillbehör?

Tyckte det var dyrt för 4-5 år sedan när jag lät montera original dragkrok på en Citroen, det kostade 7 000 kr inkl. arbete och besiktning.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Någon som låtit montera dragkrok på en Ceed SW i år?

5
turboklasse skrev:Det finns billiga dragkrokar att köpa o man får ju med monterings anvisningar så det kan inte va så svårt.

Har funderat på att köpa denna o nu får man rabatt på den osså :thumbup:


http://www.skruvat.se/Dragkrok-P66026.aspx
Tack för svaret.
Det finns en typ av krok som kallas "svanhals". Det innebär att man inte behöver såga i kofångaren. http://www.dragkrok.net/butik/175-dragk ... -kia-cee-d
Kikade med på billigare varianter. Men sedan har jag ung. 5,5 år garanti kvar och Kia är väldigt känsliga när det gäller att montera saker på bilen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Någon som låtit montera dragkrok på en Ceed SW i år?

6
Hej jag har monterat drag själv på mina bilar och jag köpte draget hos min kia handlare och betalade 3300 kronor till min sw -10 och el-satsen ingick i priset.Det ända som var problem med var att få bort dom svarta gripsen :oops: för det fanns inget spår i dom så ont i fingrarna fick man eftersom man fick lossa dom med fingrarna.Sedan fick jag tips om att man skulle klippa den röda kabeln och skarva den med backkabeln som följde med el-satsen och det fungerar klockrent inget pipande här inte :D sedan är det bara skrapa bort underredsmassan och montera och åka besikta men glöm inte monteringsanvisningen för dom tittade knappt på hur draget var monterat utan tittade mest på monteringsanvisningen :?:

ps strömmen tog jag från cigaretturtaget.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Någon som låtit montera dragkrok på en Ceed SW i år?

8
Lindgren_021 skrev:http://www.dragkroksbutiken.se/default. ... kia%20Ceed


Här skulle jag köpa drag iaf.

Klickar man vidare så får man välja bland ett gäng olika elkabelsatser 7 polig eller 13 polig, bilrekomenderad eller universal osv.
Där köpte jag min dragkrok men tycker nog Kias är snyggare men kände inte art jag ville lägga 10000 :-P

På tal om besiktning så var dem otroligt noga på min och kollade alla bultar och manualen osv. Fick underkänt första gången för jag hade dragit sönder en bult så fick åka hem sätta ny gänglagningssats och boka ny tid....
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Någon som låtit montera dragkrok på en Ceed SW i år?

10
Tack för era svar, uppskattas. :)

Vad jag oroat mig mest för är garantin.
Tappar man inte den om man låter valfri verkstad sätta dit vilken tredjepartskrok som helst?
Även om det är helt ok funktionsmässigt.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"