Annons

Att montera extraljus?

1
Tja!


Är sugen på o slänga dit tre Hella Rallye 3003 fram på Cee'den..
Funderar på att montera själv eller lämna in? Kan garantier osv ryka om jag kopplat själv, och om jag ska göra själv - Finns det något speciellt relä-kit eller liknande som KIA säljer?

Har en känsla av att verkstaden gör ett halvtaskigt jobb mot vad jag själv kan göra då jag är supernoga med allt och lite till..
Om jag nu skulle lämna in grejerna, vad kan jag räkna med för prislapp? Jag har ju lyktorna hemma redan, så det är ju bara montering samt lite kablar som behövs.


MVH Albin
Kia Cee'd SW-11
Annons

Re: Att montera extraljus?

2
Du bör väl ha en vettig hållare till ljusen?
Kabelsats har de på Mekonomen/MECA/Biltema osv. Funkar.
Det jag tyckte var j*vligast var sladdragningen bakom grill(framför kylare. Tog ström med strömtjuv från matningen till helljuset. Detta tilol min förra Kia.

Sedan är det ju en grej till om du har en tjurig verkstad. Du kan, säger inte att du gör det, riskera garantin om det inte är professionellt utfört. Jag fick min installation på senaste Kian av verkstaden när jag köpte bilen. Har två 175 mm Bosch "lillknick".
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Att montera extraljus?

3
Jag monterade i veckan extraljus på min Cee'd. Det är SiM 3227 vilka jag har förstått det som ska tillverkas i samma fabrik som Hella 3000/3003 och ska vara en kina-variant av dessa lampor och därmd mer eller mindre har ungefär samma storlek.
Jag använde en vanlig nummerplåtshållare för 2 extraljus. Hållarna som finns för 3 ljus är lika stora som dem för två så om du har tänkt använda en sådan så tror jag inte du kan montera 3 stycken lyktor då det blir för tight med utrymme mellan 2 lyktor.

Här är en bild från monteringen av mina lampor.
Bild
Det är xenonkonverterade och den enda egentliga skillnaden är att hitta ställen att montera ballasterna på (slim-ballaster rekommenderas varmt för det finns inte frikostigt med utrymme i motorrummet) men det löste sig. Precis som Ronnie skriver så är det en reläsats som gäller och att koppla relä-styrningen på en av de befintliga helljusen i strålkastarinsatsen.

För att få igenom amp-kontaktena genom grillen fick jag använda en dremel-maskin för att fräsa upp ett av hålen i grillen lite extra för varje lampa. Det problemet lär du dock slippa om du kommer använda halogen så det var off topic.

Grillen är inte stor och redan med två ljus så har motortempen stigit ca 4-5 grader på tempmätaren och att ha ytterligare ett ljus till skulle försämra kylningen ytterligare. Under de kalla årstiderna ser jag inga problem med det men däremot till sommaren när utetemperaturen är +30 grader så borde det bli större skillnad.

Men absolut, sätt dit extraljus. :) Original-helljuset är ganska kasst tycker jag och pendlar man mycket så är det guld värt. Jag ångrar att jag inte gjorde det här redan förra hösten/vintern!

Re: Att montera extraljus?

5
Linus skrev:Du fick ingen störning på radion när du satte in Xenon?
Är också sugen på detta, har allt som behövs inkl. förlängningssladdar utan kontakter på för att smidigare dra sladden :thumbup:


Jo, det blir lite störning när helljusen är igång. Inget jag stör mig jättemycket på. Tänker ändå sätta dit avstörningsskydd och se om det blir någon skillnad.
Har sedan tidigare xenon på halvljusen (35W) och det har inte blivit några störningar från det.
Linus skrev: Tre SiM funkar kanon se min bild.
.......
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=50&t=400
Bilden funkar inte.

Re: Att montera extraljus?

6
Kapar tråden..

Ska koppla in extraljus på min Kia Ceed 2011. Har gjort sånt några gånger innan så har bra koll på hur man gör, men det brukar alltid vara svårt att hitta bilens egna helljuskabel att koppla in reläet på.

Någon som vet vilken färg kabeln har där den går in i lyktan till bilens befintliga helljus?

Har inte tillgång till ett instrument för att mäta.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"