Annons
Annons

Re: Effektbox till kia ceed

2
bladhet skrev:Har läst att en del monterat en effektbox till kian typ kcr.. Hur funkar det med garantierna för er?

Frågade hos min återförsäljare och han sa att alla garantier skulle försvinna om man monterade en box
Du kan helt klart sätta dit en box om du vill. Är ju bara o ta bort den om någonting skulle hända.
T.o.m min mamma kan montera/urmontera en sån så det är bara o sätta dit en. Tar ca 5min :P
Sorento crdi...

Re: Effektbox till kia ceed

4
Tycker ändå det känns farligt att ha en box om något skulle hända, Det kanske inte är boxens fel, men verkstaden skulle ändå inte låta det gå på garantin..Det ska bli intressant att se vad dom säger när ni som har boxar och måste in och nyttja garantin.

Jag vet tex att audi är hård när det gäller effektboxar, farsan hade en audi a4 170tdi -08 förut och han var sugen på kcr men verkstaden varnade han att garantin skulle försvinna.. Och tur var att han inte satte in någon box då kopplingen vart tvungen att bytas efter 4000mil, Givetvis tog garantin de, men om han haft kcr så hade dom nog velat ha några tusen på verkstaden.

Men skulle jag få på papper av min återförsäljare att det är grönt ljus med effektbox så skulle jag inte tveka en sekund..
Inte så kul att 7 årsgaranti går i stöpet på några sekunder bara för att man vill ha lite mer pulver under huven

Re: Effektbox till kia ceed

5
Som jag skrev så är det ju bara och ta bort den "om" något skulle hända med bilen.
Ingen ser att bilen har vart trimmad och ingen frågar heller om det.

Jag har monterat boxar på div bilmärken som inte ens har rullat ut till kund ännu.

Alla biltillverkare säger NEJ till ett garantijobb om boxen sitter i bilen då den kommer till verkstan.

Mvh
bladhet skrev:Tycker ändå det känns farligt att ha en box om något skulle hända, Det kanske inte är boxens fel, men verkstaden skulle ändå inte låta det gå på garantin..Det ska bli intressant att se vad dom säger när ni som har boxar och måste in och nyttja garantin.

Jag vet tex att audi är hård när det gäller effektboxar, farsan hade en audi a4 170tdi -08 förut och han var sugen på kcr men verkstaden varnade han att garantin skulle försvinna.. Och tur var att han inte satte in någon box då kopplingen vart tvungen att bytas efter 4000mil, Givetvis tog garantin de, men om han haft kcr så hade dom nog velat ha några tusen på verkstaden.

Men skulle jag få på papper av min återförsäljare att det är grönt ljus med effektbox så skulle jag inte tveka en sekund..
Inte så kul att 7 årsgaranti går i stöpet på några sekunder bara för att man vill ha lite mer pulver under huven
Sorento crdi...

Re: Effektbox till kia ceed

7
Det tråkiga skulle ju vara om man smälde och i stundens hetta glömer boxen eller är oförmögen att montera bort boxen. Då kan försäkringsbolaget också bli lite griniga och det är ju tråkigt.
Vist att det är lätt att montera bort boxen men det kanske inte är det första man tänkte på om man krockar tillexempel?
Kia Cee´d 1.6 CRDI Komfort - 08

Re: Effektbox till kia ceed

8
r_o_n skrev:Fortsätter frågandet.
Var köper man en bra box av den typen man kopplar in själv? Alltså lätt demonterbar.
Vad kostar den?
Vad ger den för effekt (hkr/förbrukning/köregenskaper)?

Vanligast är väl KCR. Du rycker ur kontakten på fuelrailen och kopplar in den i boxen. Kabeln från boxen sätter du tillbaka på givaren i railen.

Kolla på KCR:s hemsida för priser och info.

Det man kan tänka på är att bilar med automatlåda skall man inte ställa på fullt på boxen. Har för mig att det är 8steg på ställskruven. Annars kan lådan hacka och bete sig konstigt.
Sorento crdi...

Re: Effektbox till kia ceed

9
nos_man skrev:Det tråkiga skulle ju vara om man smälde och i stundens hetta glömer boxen eller är oförmögen att montera bort boxen. Då kan försäkringsbolaget också bli lite griniga och det är ju tråkigt.
Vist att det är lätt att montera bort boxen men det kanske inte är det första man tänkte på om man krockar tillexempel?
Då får du hoppas att du är bra kompis med mekanikern och att han struntar i att anmäla det på sin arbetsorder ;) Krockar du bilen så är det ingen risk att någon tar upp att du har en box i din bil.

Gör dom det så är det verkligen nått fel på mekanikern.
Sorento crdi...

Re: Effektbox till kia ceed

10
Har hört att bilen kan "loggas" via dator och i efterhand och konstateras att man har haft en effekt box inkopplad vid ett eventuellt motorhaveri!! :?

Kan det stämma , isåfall måste bilen ha ett minne inbyggt som sparar aktuell inställning , Kan det vara så?
Effektbox tillverkare hävdar naturligtvis att det är fel , MEN???

Någon som vet :twisted:
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"