Annons

En månad sedan bilbytet

1
Läses med en nypa salt och ett leende på läpparna

Jag har noll intresse av bilar.
Jag rent ut sagt avskyr motorer, hästkrafter, vridmoment och allt som hör därtill.
Köpte min första bil dagen efter jag tog körkort för ca 15 år sedan, en Citroën C3. Därefter har jag ägt lite olika varianter.
Chrysler PT, Renault megane, V70, och nu senast en Citroën C5. Gemensamt för samtliga dessa är att de varit begagnade (C3an hade visserligen bara gått 800 mil när jag köpte den, men det var en snik-variant utan minsta tilläggsutrustning).

Vaknade en morgon för inte så längesedan och C5:an pissade olja från servon. Då gjorde jag som brukligt och googlade "Sälja bilen NU" och ringde första bästa nummer som dök upp. 4 timmar senare hade jag sålt bilen, svettats på en försenad SL-buss, missat 2 möten samt glömt plocka ut tankkortet från bilen jag nyss sålt (Det insåg jag dock först 3 veckor efteråt)

Hade livet varit en film kunde valet av just en Kia Niro PHEV berott på att just en sådan bil obemärkt och tyst glidit förbi parkeringen där jag stod i en pöl av servoolja. Nu var det inte så. Valet berodde på min nästa googling "Ny bil SNABBT

Kia Niro dök upp som betald annons och väldigt kort därefter hade jag beställt en som jag fick levererad för en dryg månad sedan.

Jag har som sagt noll intresse av bilar.
Jag har däremot ett extremt intresse av att slippa tanka.
Jag kör omkring 3000 mil per år och merparten av dessa 3000 mil körs inom räckvidden för en laddning.

Jag tankade bilen när jag hämtat den. Sedan dess har jag kört 230 mil och tanken är full till 1/4 (Jag var en vända i Småland och det sved ju lite för bensinkontot kan jag lova) Jag äger för första gången i mitt liv en helt ny bil som jag fått utrusta efter egen smak (fullutrustad) och trots att jag är väldigt känslolös (läs: Litet ha-begär) inför ting och prylar måste jag säga att jag är så sinnessjukt nöjd att jag redan efter 3 dagar började idiotförklara människor med liknande körprofil som mig själv men som inte bytt till eldrift.

Vi syns på 50 vägarna. Jag är gubben med keps.
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"