Annons

Laddning av hybridbatteriet med motorn

1
Hej alla

Ny medlem en vecka gammal Niro Laddhybrid och pluspaket 1

Så här långt mycket nöjd och har kört 62 km på batteri (mest 70 väg)

En fråga/undran. Jag har märkt att man kan ladda hybridbatteriet "kontinuerligt" ock ganska snabbt om man ställer växelspaken i SPORT-läge.
På detta sätt kan man köra en längre stäcka, först på bara batteri ut ur staden i CD-läge (EV-läge) tills batteriet "tar slut" och sedan i CS-läge (HEV-läge). När man närmar sig nästa stad som man vill köra miljömässigt i, går man över till SPORT-läge och laddar hybridbatteriet så mycket som man tror att man kommer att behöva. Nackdelen med SPORT-läget är att man måste växla manuellt. Det verkar som den växlar ned automatiskt och man får en "rekommendation" på displayen vilken växel som systemet som den tycker är bäst. Tyvärr har jag ingen varvräknare så jag måste "lita" på denna rekommendation
Frågade säljaren vid köpen om man kunde ladda hybridbatteriet men bensinmotorn men fick ett, i alla fall, jakande svar. Jag har dock inte hittat någon information om detta på "nätet". Har försökt Googla runt även på engelskspråkiga sidor men inte hitta något specifikt.

Så min fråga är om någon testat detta och har några erfarenheter. Varför skriver inte Kia om denna möjlighet?

Patrik
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"