Annons

Däcktryck

1
Öppnar den här tråden igen eftersom det var två år sedan sist. Vi var bara 50 medlemmar då så jag tycker det kan vara på sin plats att diskutera igen.

För den som missat så rekommenderar KIA 2.4 fram och 2.9 bak vid full last. Något som inte framgår i manualen. Hittade informationen på en finsk sajt men det är ju inte dagsfärsk information så det vore intressant att höra officiella nya siffror.

/Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

Re: Däcktryck

3
jag har alltid haft däck trycket lite högre än vad som rekommenderas, ex om man kör endast en till två personer bilen har jag ändå däcktrycket som motsvarar fullast.
Detta pga min lokala däck försäljare som rekommenderat detta(sålt däck över 30år).
tar mindre bränsle, och mindre slitage påstod han.

På förra bilen Saab 9-3 SS had jag 215/60/-16 och där var rekommenderat däcktryck(om ja inte minns fel) fram 2,5 och bak 2,3 men däckförsäljaren satte fram 2,8 och bak 2,5. Saabarna var e juh kända för att vara tunga där fram men verkar som Kia har mera bakvikt eller?

I min instruktions bok står det fram 2,2 och bak 2,2 för 215/55/-16.
har just beställ nya Sommar Däck Barum Bravuris 2(215/55/-16) för 400€(tyckt ja gjord en bra affär), skall kolla med försäljaren vad han rekommenderar för däck tryck.

En annan sak som han rekommendera är när du byter däck för säsongen är att fylla däcket med luft till högsta tillåtna tryck till förvaring för vinter/sommar. minns inte riktigt varför, men något med att gummit mår bättre och däcket håller sin form.

återkommer vad däcktrycket blir på mina nya sommarringar.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

Re: Däcktryck

4
Kör 2,8 runt om.

Min förra flickväns pappa jobbar som trafikinspektör och kör ca 4000 mil per år. Har kör 3,0 året om på sin -98 Megane med 15". Inga problem med däckslitage etc.
Cee'd SW -10 oljebrännare med komfort

Re: Däcktryck

8
Hade en "scare" när jag trodde vi fått punktering på vänster fram bara några dagar efter vi hade köpt en begagnad 2011. (Aldrig haft punktering innan!) Stod på en parkering och framdäcket såg helt mosat ut verkligen. Visade sig ha lite under 2 bar i tryck, tryckte i lite mer luft och sedan dess verkar det ha hållt fint.

Kör för tillfället med 2,45 i fram o 2,5 i bak, och det var skönare än 2,2 runtom iaf. Men jag stör mig fortfarande på att framdäcken ser så "platta" ut (kör original michelin energy saver), självklart relativt men jämfört med gamla bilen så ser det ut som kian väger ett ton i fram! Jag ska nog kanske prova lite högre tryck, problemet är bara små, skarpa kanter som kians fjädring inte alls verkar gilla i lite högre fart. Vår gamla peugeot hade också hård fjädring, men kian är både bättre och i vissa fall sämre. Stora gupp tar kian superfint, men små verkar det värre med.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

Re: Däcktryck

9
Jag kör på Michelin Energy Saver, 205/60R16 (montert vid leverans) och följer Michelin´s rekommendationer. Jag brukar ändock variera med +/- 0,1 bar för att få ett jämt slitage. Har nu kört 3500 mil och samtliga däck är jämt slitna bak och fram samt i mitten och sidor.

Se Michelins rekommendationer för KIA Carens, 2,0 CRDi
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Däcktryck

10
Pumpade upp min ceed 2010 Sw igår och drog av sommarsulorna. Fick mig lite av en chock när jag såg hur mycket av mönsterdjupet jag hade kvar på framdäcken. I mitten av däcket hade jag stora marginaler med på på båda däck på båda yttersidor av däcket var det slitet ner på djupvarnaren och lite av själva mönstret hade också försvunnit. Vad beror detta på? Jag har kört med 2.3 bar runt om men jag har tänkt i mitt stilla sinne att däcken har lite väl stor yta mot asfalten när den står still på plan mark. Borde jag öka trycket lite? Till hur mycket isåfall? Är denna modellen väldigt tung framtill för bakdäcken ser ju inte hälften så ansträngda ut vid parkering som dem fram? Kan även tillägga att jag fick vissa vibrationer i ratten vid hastigheter runt 150km/h vilket jag inte tyckte var ett problem då man ytterst sällan befinner sig där.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"