Annons
Annons

Re: Vinterdäck

22
Droopy skrev:Slängde på nya Goodyear UG extreme i helgen och jösses vilket horibelt vägljud det blev, det whinar i hela kupen när man passerar 60km. Hoppas det låter något mindre när snön kommer annars blir det nog öronproppar i vinter.
Jag hade samma problem med just de däcken förra vintern. Som tur var så fick jag byta till dubbfria Goodyear Ice Grip+ eftersom både bilfirman och deras däckverkstad (och jag) var övertygade om att det var nåt fel. Då blev det däremot väldigt tyst.

Re: Vinterdäck

23
prippsblå skrev:
Droopy skrev:Slängde på nya Goodyear UG extreme i helgen och jösses vilket horibelt vägljud det blev, det whinar i hela kupen när man passerar 60km. Hoppas det låter något mindre när snön kommer annars blir det nog öronproppar i vinter.
Jag hade samma problem med just de däcken förra vintern. Som tur var så fick jag byta till dubbfria Goodyear Ice Grip+ eftersom både bilfirman och deras däckverkstad (och jag) var övertygade om att det var nåt fel. Då blev det däremot väldigt tyst.
Provade dubbfritt för några år sedan och det var ingen hitt här uppe i Västernorrland, det är nog bara att bita i det sura och genomlida vintern med öronlappsmössa :-)

Re: Vinterdäck

24
Har aldrig i hela mitt liv upplevt ett dubbdäck låta så fruktansvärt.

Något mer vägljud brukar man såklart få med dubbdäck men det här är ju bara löjligt. Har de ändrat något på dessa, ny sorts dubb el vad?

Re: Vinterdäck

25
Jag slängde på mina Gislaved nordfrost 5 i helgen. Och jag har använt lika däck på andra bilar. Ceéden verkar vara väldigt dåligt ljudisolerad från hjulhusen. Det låter betydligt mer i ceéd än vad jag upplevt att det gjort i dom andra bilarna.
Inte så mycke att det stört mig än, men vintern är lång.
Kia Ceéd SW 1.6 Bensin 2011 Vit

Re: Vinterdäck

26
Jag håller med om att ceeden verkar vara känslig för däckljud. Till och med mina dubbfria Nordman RS hörs betydligt mer än sommardäcken.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Vinterdäck

27
Droopy skrev:Har aldrig i hela mitt liv upplevt ett dubbdäck låta så fruktansvärt.

Något mer vägljud brukar man såklart få med dubbdäck men det här är ju bara löjligt. Har de ändrat något på dessa, ny sorts dubb el vad?
Det är helt klart nåt fel på de däcken. Min kollega kör en Ceed med andra dubbdäck. De låter inte alls som dessa. Det är precis som du skriver ett vinande ljud. Låter helt sjukt.

Åk till däckfirman och fråga vad de tycker. Kanske du kan byta?

Jag var även i kontakt med Goodyear som vägrade att ta en reklamation pga oljud.

Re: Vinterdäck

28
Körde med odubbade Continental Conti Viking på förra ceeden.
Bytte till dubbfritt Bridgestone Blizzak i år. 15 tum stålfälg istf 16 tum alu på förra. Gick tyst och stabilt och har fått bra resultat i test.

/Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Vinterdäck

29
JohanL skrev:Jag håller med om att ceeden verkar vara känslig för däckljud. Till och med mina dubbfria Nordman RS hörs betydligt mer än sommardäcken.
Köpte också Nordman RS till min Kia så den kommentaren känns ju lite sådär... :(
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: Vinterdäck

30
Peter skrev:Körde med odubbade Continental Conti Viking på förra ceeden.
Bytte till dubbfritt Bridgestone Blizzak i år. 15 tum stålfälg istf 16 tum alu på förra. Gick tyst och stabilt och har fått bra resultat i test.

/Peter
Låter ju bra jag beställde Bridgestone Blizzak med 15 tums alu fälgar till min Kia ceed sw 2011 .Ska vist vara nya möster på dom för i år.Jag ska få dom på fredag.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"