Annons

Förvirrad

1
Nya sommardäck ska inhandlas, när man tittar på Kias "garanti sida" så står det att garantimässigt och allt så är det:
225/45/R17: 7,0x17 ET53 som jag ska ha på bilen.
Men hur 17 ska man kunna finna dessa fälgar? Jag kanske är helt blåst men hur jag än letar så finner jag inga fälgar med just det ET:t!
De flesta verkar ha Et 40 eller 45...
Det måste ju vara okej att sätta på andra än just dessa och att alla garantier och allt ändå ska täcka?

Jag borde förmodligen inte hålla på med sånt då jag inte har en aning om vad jag egenligen pratar om men förhoppnigsvis kanske nån vänlig skäl kan reda ut mina frågetecken :)
Annons

Re: Förvirrad

2
Tror det var nån här på forumet som räknade ut att det gick med andra fälgar, vet inte om det handlade om man hade smalare däck osv.

Jag har 8" breda 19" 225/35 med ET45 och haft dessa från Mars-Okt ca 1000 mil förra året, inte blästrad på sidorna alls. Vit bil, 2011. Kör heller inte rally på grusvägar då det är stumt nog med 25mm sänkning och dessa hjul.

Ta't lugnt på grusvägarna så kan du slänga på vilka fälgar du vill. En kia bilmekaniker höll med mig på den punkten, han förstod inte hur folk körde. Vissa får inte ett enda blästerkorn medans andra hur mycket som helst.

Edit: Detta är min åsikt, lite risker får man ta här i livet. Och om nu du blir blästrad, dra på original och hoppas på nylackering^^-
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"