Annons

Vinterdäck, inte lätt affär även här...

1
I samband med bilköpet fick jag ju även nya vinterdäck med dealen. Köpte bilen i juli och då hade de inte rätta vinterdäck inne i lager. Sa att jag har inte behov av de nu men bra om de kommer in före oktober.
Fick samtal första veckan i november att vinterdäcken har inkommit och dax att hämta ut de. Åkte in och fick mina vinterdäck. ( snål som jag är så tänkte jag skifta de själva ;)
När jag var mitt i jobbet märkte att jag hade fått 4 par högerdäck och inget som skulle passa på vänster sidan pga rotationen.
Åkte tillbaka till KIA och berättade problemet, problemet var inget problem - fick första tiden på måndag till verkstad för att vända gummit på de två däcken så att de blir vänster rotation däcken. BRA !! av försäljaren som alltid kan fixa sådant har jag tyckt.
Åkte in på måndag - då började allt gå åt pipan, det tog 1 timme att vända 2 däck ? Långt som F.., tyckte jag. När jobbet var klar och jag fick tillbaka bilen märkte jag att de hade lyckas repa glatt de två fälgar som var två dagar gamla, som att de såg ut som jag har haft fälgarna två år och bytt gummit flera ggr på de. FULA REPOR RUNT OM .
Ringde tillbaka till KIA - pratade med försäljaren, han skulle prata med verkstad och jag skulle få en förklaring hur kommer det sig att de lyckas repa sönder nya fälgar vid gummi bytet...
Har inte hört av mer från KIA , två veckor har gått...
Jag upplever att jag har bra kontakt med försäljaren som lovar skog och gröna mark, men sen till när det väl gäller och KIA ska utföra jobbet blir det fel ...
Vad skulle ni göra om ni var i samma sits, skulle ni acceptera att de först lämnar ut fel däck, sen när man åker in att de kan åtgärda felet, lyckas förstöra nya fälgar och bara håller tyst om det.
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012- Sirius silver
Annons

Re: Vinterdäck, inte lätt affär även här...

2
Aldrig!
Du har gjort upp en deal om NYA fälgar och däck och oxå betalat för dem.
Det där får din säljare fixa!

Upplever att verkstäderna idag är slarviga. Lämnade in min bil på 6000mila service och får tebax den med flera fula repor på sidan :evil:
Visar direkt för verkstaden innan jag åker där ifrån men de har minsann inte repat bilen.
Bilen va helt nytvättad (handtvättad av mig) å fin så jag VET att de inte va där när jag lämnade den.

Verkstaden bad mig åka förbi en bilrekondare de brukar använda så skulle jag få hjälp.
Hade nog gått bra men lite väl trassligt då de ligger 6 mil hemifrån å få ihop det med arbete och dagistider är svårt.

Jag sket i hjälpen och ska polera själv, antagligen inget lysande resultat men vill inte ha med verkstaden å göra nå mer :thumbdown:
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort

Re: Vinterdäck, inte lätt affär även här...

3
Håller med Linus. Även om det heter att man FÅR vinterdäck med i bilköpet
så betalar man dom. Finns ingen som skänker bort vinterdäck på fälg. Altså har du betalat
dom och är din egendom. Klart som korvspad att du ska 2 nya fälgar när verkstaden
klantat till det och förstört dom. Verkar vara några riktiga amatörer eftersom dom
inte ens sett rotationsriktningen på däcken. Stå på dej för så får det inte gå till.
Håll inte på att ringa till dom...utan personliga besök är effektivare. Åk dit och lämna
tillbaka dom skadade hjulen. Säg åt dom att du SKA ha nya fälgar...annars går du vidare
till Allmänna reklamationsnämnden...stå på dej !!!!!!!
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"