Annons

Kopplingschema

1
Hej!
Jag söker ett elschema till servostyrningen (EPS) på min Cee'd 2010.
Har ett elfel som slår ut styrningen.
Någon som har ett sådant?
Läste även att fel på bromskontakten kan slå ut styrningen. Mitt övre bromsljus funkar inte. Undrar om det kan finnas ett samband?
Annons

Re: Kopplingschema

2
Här är elschema.
Tror dock inte du är särskilt hjälpt av det.
Tror mer på fel i rattvinkelgivaren (eller att den tappat kalibreringen). Även kallad clockspring.
Kan även vara bromsljuskontakt som du var inne på, men då brukar inte MDPS lägga av helt.
Säkringarna är hela antar jag?
Har du läst ut felkoder?
Är det enbart MDPS som inte fungerar eller är det fler saker som är ur funktion?
Bild

Re: Kopplingschema

3
Hej!

Tack för elschemat.
Hoppas inte det är rattlägesgivaren. Det låter dyrt.
Det övre bromsljuset är ur funktion.
Det låter ju inte som att det är bromskontakten.
Jag har haft svårt att utläsa vart säkringarna till detta sitter(mdps och Cluster), men jag har inte haft dessa förkortningar innan. Är de i motorrummet eller i kupén. Finns det fler säkringsboxar som man inte ser?
Felkoderna säger att den inte får kontakt med enheten.

Re: Kopplingschema

6
Hej!

Har nu felsökt och kommit fram till att det är rattlägesgivaren och att det inte går att kalibrera den eftersom det inte går att få kontakt med enheten.
Någon som vet om det bara går att skifta bara rattlägesgivaren eller om man måste byta hela paketet med rattstång och allt?

Re: Kopplingschema

8
Då skall jag ge mig på det. Såg en film på youtube och det såg inte så avancerat ut.
Hittar man delen hos en Kia-handlare eller är det bara E-bay som det verkar när man Googlar?
När du skriver var försiktig med airbagen antar jag att du menar så man inte skadar den? Risk att den löser ut?
Radera och kalibrera kommer inte vara ett problem. Har tillgång till ett sådant instrument som klarar det.

Re: Kopplingschema

9
Ja delen kan du beställa från Kia-handlare.
Eller e-bay / liknande. Kanske tom Autodoc, vet inte om dom har det men kan vara värt att kolla.
Ja försiktig så du inte skadar varken airbagen (kontakterna) eller dig själv.
Märk gärna upp ratten mot splinesen på rattaxeln innan demontering. Det finns inga mastersplines, dvs du kan sätta ratten hur som helst.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"