Annons

störande visslande, pysande ljud från turbon

1
Jag har en Ceed 1,6 CRDI -09. Den har ett högfrekvent visslande eller tjutande ljud från turbon som är mkt irriterande. Visslandet hörs mest vid ca 1200 varv, ej under de varven, ljudet ökar vid gaspådrag, även vid väldigt små vidrörningar av gasen så hörs det ett betydligt ökande av visslandet. Trampar jag ur kopplingen så försvinner visslandet kanske en sekund för att sedan komma tillbaka, för att sedan efter en kort stund åter försvinna. Men vid minsta beröring av gaspedalen så kommer visslandet igen. Kör jag på landsväg i 90 så är fartljudet så mkt högre att visslandet knappt hörs, men det finns där.
Några som lyssnat säger att det låter precis som när det är ett litet läckage på någon slang.
Vart på Kia-verkstad som kopplade upp turbon mot datan och det fanns inget fel. Skall åter dit igen.
Någon mer som har detta ljud?

MVh
L-L lidberg
Annons

Re: störande visslande, pysande ljud från turbon

3
Jag köpte bilen för ca 2 månader sedan och visslandet har funnits med från början. Så jag vet ju inte hur den skulle gå utan visslande. Bilen är pigg som bara den och går bra tycker jag. Det enda jag tänkt på är att medelförbrukningen för blandad körning på bränslet ligger på 0,61, lite högt tycker jag. Mestadels landsväg med lite mindre stadskörning.

Tänkte inte på visslandet så mkt när jag provkörde bilen , men ca 2 - 3 dagar efter jag fått hem bilen började jag undra ang visslande. Köpt bilen på välkänd Kia-bilfirma, så garanti har jag ju. Så jag åkte tillbaka efter ca 1 vecka, men som sagt var de hittade inget vid felsöket.
Kan tyvärr inte lägga upp ljud. Om jag försöker förklara ljudet så låter det precis som när man "småvisslar" utan att forma läpparna som man gör när man visslar riktigt. Kanske en dum förklaring, men precis så låter det faktiskt.

Re: störande visslande, pysande ljud från turbon

5
Kör jag bilen och trampar ur kopplingen så försvinner ljudet ca 1-2 sek. för att sedan återkomma en kort stund för att sedan återigen försvinna och återkommer inte förrän jag trampar ytterst lite på gasen. Jag tolkar det som att ljudet finns där när turbon arbetat eller arbetar. Startar jag bilen så kommer inte visslandet förrän jag börjar att gasa, alltså när turbon börjar att arbeta (bygger upp trycket??). Om det vore avgasröret så borde ljudet finnas där från början. Men vi har billyft i verkstan så jag skall lyfta upp den o kolla. Annars hörs visslandet MKT mer tydligt när man öppnar motorhuven och man hör tydligt att visslandet kommer från bakkanten av motorrummet,(mot vindrutan till,).
MVH
L-L Lidberg

Re: störande visslande, pysande ljud från turbon

6
Då låter dwet ju som om det komemr från tryckslangen på turbon.

Sen visslar ju alltid turbon lite, men det är ju svårt att säga nått utan att höra det om det är ett friskt ljud eller inte.
I och med att du har pre-facelift modellen så har turbon på din fast geometri. Något som ökar ljudnivån något, särskilt vid lite lägre varv.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: störande visslande, pysande ljud från turbon

7
Hade det varit tryckslangen så borde den ju gå dåligt, för då borde den ju trycka all luft ur sig och inte in i motorn. kan ju vara packningen mellan turbo och downpipe som är kass med, eller så är det läckage mellan luftfilter och turbo! :think:.


[youtube]DeATxmtezek[/youtube]
Låter det "typ" såhär?
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: störande visslande, pysande ljud från turbon

8
Hej
Nej, det låter inte så, det är ett mkt mer "mjukare", fast högfrekvent visslande ljud som börjar vid 1200 varv, Förstår att det är svårt att förklara ljud när man inta kan lägga ut det på datan. Hitta en tråd i ett forum igår som det kanske är.......
I samband med en service på en ceed så uppdaterades mjukvaran i "databoxen", Efter det så fick ägaren ett visslande ljud från motorn(turbon) vid gaspådrag. Efter kontakt med Kia-verkstaden så återkallades ceeden efter en tid. Programvaran som verkstaden uppdaterade bilen med då visslandet började hade stoppats av Kia. Ceeden fick en ny uppdatering och efter det försvann visslandet.
Kan ju hoppas att det är så...skall in med bilen i veckan nu för att bla få en ny radio, den har ett eget liv och går bara att starta el stänga av när radion själv vill :), få nya bromsar , och det här med visslandet i turbon.
Förresten, tack för alla svar, ett verkligen bra och aktivt forum.
Jag läser här ofta då jag är ny och novis med Kia ceed.
MVH
L-L Lidberg
Skriv svar

Återgå till "Problem"