Annons

Handbromsbackar som passar

1
Fick 2:a på senaste besiktningen att handbromsen var otillräcklig.
Såg att det var vänster sida, mätaren rörde sig inte alls utan låg på noll.
Jag skall plocka av och se vad som är fel.
Om handbromsbackarna behövs bytas finns det några som är säkra passningsmässigt och har
bra pris? Det verkar inte vara så lätt att hitta i butikerna. B-tema har dem inte och Mekon tar hutlöst betalt.
Finns mycket på nätet men det är rörigt och svårt att greppa, vill ju inte göra felköp.
De har ibland olika mått exvis diameter 170 resp. 167. och 26 resp. 27.
Det framgår inte om det medföljer monteringssats, hittar heller ingen lös sådan som de säljer.
Någon som har tips på ett bra köp av handbromsbacksats som ni har monterat utan problem ?
Annons

Re: Handbromsbackar som passar

4
Började plocka ner det idag. Ena bakhjulet funkar som det skall men den andra sidan tar inte alls.
Plockade av detta hjul och ser att vajern är hel. Handbromsarmen däremot som sticker ut på baksidan sitter fast
i max åtdraget läge utan bromsen tar. Jag skall fortsätta imorgon och plocka av skivan. Kom annat emellan.
Vad kan ha hänt därinne ? Verkar som att bromsen legat på. Antagligen utslitna handbromsbackar.
Kan mekanismen ha gått sönder eller bara fastnat? Kanske räcker det att bara smörja upp.

Re: Handbromsbackar som passar

5
Den har bara rostat fast i det läget. Det går att rengöra och smörja upp så funkar det igen. Och det är inte säkert att backarna är utslitna eller tagit skada heller.
Det är inte ovanligt att detta händer som jag antydde i tidigare inlägg.
Smörj upp andra sidan också i förebyggande syfte, när du ändå är igång så slipper du det framöver.

Re: Handbromsbackar som passar

6
Ja du har rätt. Armen är låst-fastrostad i maxläget. Backarna var väldigt slitna och på en av dem har slitytan börjat släppa från backen.
Lika bra att byta ut backarna när jag ändå har det nere. Har köpt handbromsbackar och en monteringssats.
Det brukar väl vara trångt och bökigt att byta detta. Fjädrarna brukar vara svåra att få dit vill jag minnas. Finns det några knep hur man lättast sätter dit det? Någon guide? Är det lättast att sätta dit fjädrarna sist med någon typ av tång eller sätter man dit fjädrarna först och sedan pressar dit backarna? Spännskruven mellan stolarna skall väl slackas först? Finns det något bra medel att lägga på delen som var fastrostad? Annars kanske den snabbt rostar fast igen. Något beständigt fett kanske.

Re: Handbromsbackar som passar

7
Har plockat av allting nu. Det är rost på överallt. Borde vara bättre kvalitet när det handlar om bromsar och säkerhet.
Armen som har fastnat i maxläget är också rostig. Den är delbar med ett låsclips. Det hade varit lättare om man tog bort hela denna arm från oket. Lättare att rengöra och smörja när den är lös. Den sitter ju fast bara i handbromswiren bakom bromsskölden.
Vinkeln gör det svårt att få loss den från handbromswiren. Behöver längre wire så jag kan vinkla för att få loss den. Hur gör man då? Skall man slacka ut helt mellan stolarna eller lossa wiren från vinkeljärnet vid bromsskölden. Vilket är lättast, enklast.

Om man rengör armen och smörjer den så funkar den kanske ett tag. Det är ju rost på den även om man får bort ytrosten.
Hade varit klart bäst att sätta dit en ny. Vad heter delen och var kan man köpa den? Finns den till bra pris hos annan än Kia?

Re: Handbromsbackar som passar

8
Armen finns att köpa på Hedins original kostar 145kr. Ingen ide att slipa rost och smörja då den antagligen kommer att kärva snart igen.
Kan också vara bra att ha liggandes hemma i reserv.
Gällande muttern som sitter mellan stolarna den som spänner handbromswiren.
Det är väldigt svårt att komma åt den, den har också en liten hylsa över sig som gör att den inte skruvar upp sig.
Jag har nu testat det mesta i verktygsväg utan att få till det. Att ta den uppifrån går inte, fel vinkel och dålig slaglängd som gör
att en spärrnyckel inte heller funkar. Svårt att få verktyg över hela muttern.Till slut hittade jag det perfekta verktyget. En hylssats där det är hål genom hylsan. Satte hylsan på en smal böjlig förlängningsled med ett påkopplat handtag. Då fick jag hylsan över hela muttern och det gick att vrida med full kraft. Stick in verktyget bakifrån vid baksätet. Lossa de två skruvarna inne i mittkonsolen så kan man lyfta den någon extra cm och komma åt bättre. Skall försöka posta en bild på verktyget.
Skriv svar

Återgå till "Problem"