Annons

För mycket negativ camber bak

1
Hej,
Jag har en 2012 årsmodell Kia ceed rullat7000mil, och lämnade in den på hjulinställniställning. Såg att höger bakhjul har en negativ vinkel på 2grader vilket är ganska mycket.
Dom kollade alla bussningar och de såg hela ut.
Vad kan detta bero på?
Går ju ej justera camber på dessa bilar.
Fjädrarna är hela.
Vet dock att förra ägaren kört 2 somrar med en större husvagn på kroken.
Annons

Re: För mycket negativ camber bak

3
Ja något har garanterat gett med sig. Bara frågan om vilken del. Killen i verkstaden funderade lite på att byta länkarmen. Men känns onödigt att byta något som man inte riktigt vet. Vänster bak har 1,5 grader negativ camber vinkel. Man ser dock att höger fjäder är något mer komprimerad än vänster. Men det borde inte påverka vinkeln så pass mycket.

Re: För mycket negativ camber bak

4
Okej. Ursäkta, jag uppfattade det som att det diffade 2 grader mellan vänster och höger men såg nu att det inte var så illa.
Man kan prova lossa alla stag och infästningar och rikta/pressa tillbaka cambervinkeln och spänna åt igen. Det är den enda "justeringen" som går att göra.
(Om man inte ger sig på att försöka schimsa bakom hjullagret/navet)
Jag hade provat detta innan byte av något, då 0.5 grader i diff inte är så mycket.

Re: För mycket negativ camber bak

9
På min Ceed -08 som jag hade innan så slets bakhjulen väldigt mycket på insidan. Den hade gått rätt långt ( ca 35 000 mil då) och man såg med ögonmått hur lågt bilen stod baktill. Jag fixade ett par nästan nya fjädrar på skroten och sen slet den inte däck efter det. Bilen blev ett par cm högre där bak oxå. Så det kan nog mycket väl vara en fjäder som gett upp som ger det problemet.
CEED SW GT-line -17 Röd
Skriv svar

Återgå till "Problem"