Annons

Klonkande ljud

1
Hej!

Har fått ett klonkande ljud, som jag tror (nästan säker) kommer från framvagnen, vänster sida. Klonket kommer vid små ojämnheter och även när man kör "slalom".
Var in på bilprovningen och tog en fram- och bakvagnskontroll där de kontrollerade samtliga leder, men hittade inga glapp. Så jag undrar, vad kan det vara?

Är lite inne på krängningshämmarstaget, men det borde de väl upptäckt? Och lika så krängningshämmarbussningarna.
Andra misstänkta är stötdämparna, typ fjäderbenslager, men det skulle väl de också upptäck i så fall, va?

Jag ska sälja bilen, så hoppas kunna hitta felet så snart som möjligt. Har ni några tips vad det kan vara?
Annons

Re: Klonkande ljud

4
Japp, hittade felet nu ikväll när man fick en stunds barnledigt! Det var krängningshämmaren, bände med en kofot underifrån, och både kände och hörde tydligt glapp! Känns ju ganska basic, borde man inte se detta på Bilprovningens fram- och bakvagnskontroll?
Aja, billigt och enkelt att byta själv iaf, plus att man fått sig en lärdom extra!

Re: Klonkande ljud

5
Ostj skrev:Japp, hittade felet nu ikväll när man fick en stunds barnledigt! Det var krängningshämmaren, bände med en kofot underifrån, och både kände och hörde tydligt glapp! Känns ju ganska basic, borde man inte se detta på Bilprovningens fram- och bakvagnskontroll?
Aja, billigt och enkelt att byta själv iaf, plus att man fått sig en lärdom extra!
Ett av stagen? eller en bussning på krängningshämmaren?

Re: Klonkande ljud

8
Gaspo skrev:
Ostj skrev:Japp, hittade felet nu ikväll när man fick en stunds barnledigt! Det var krängningshämmaren, bände med en kofot underifrån, och både kände och hörde tydligt glapp! Känns ju ganska basic, borde man inte se detta på Bilprovningens fram- och bakvagnskontroll?
Aja, billigt och enkelt att byta själv iaf, plus att man fått sig en lärdom extra!
Ett av stagen? eller en bussning på krängningshämmaren?
Japp, ett av stagen!

Re: Klonkande ljud

9
SorentoUM skrev:Bilprovning kanske har märkt det, men det är inget dom behöver ge anmärkning på. Men dom brukar ju säga något om dom upptäcker glapp.
Var där på deras Fram- och bakvagnskontroll, just för att kolla efter glapp- och andra fel i leder och liknande som kan ge missljud, inte kontrollbesiktning
Skriv svar

Återgå till "Problem"