Annons

Handbroms

1
Hej. Fick nedslag på besiktningen på handbroms ur funktion höger. Tog lös oket och skivan för att kolla och upptäckte då att hävarmen har rostat ihop. Krokade lös den från vajern och försökte motionera igång den men då gick den sönder. For då till närmaste kia firma för att beställa en ny hävarm. Men där gick jag bet. För när dom kollar på chassi numret så ska min bil ha handbromsen på oket. Den ska alltså inte ha bromsbackar innanför skivan. Dom förstår inte hur det kan vara så. Dom skulle forska vidare i saken men har inga större förhoppningar. Föreslog att dom kan ju kolla på en äldre modell om det finns en hävarm. Har man tur är det samma. Någon som varit med om detta? Var kan man annars få tag på en hävarm? Har googlat men lyckas inte hitta något.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia Ceed eco dynamics 2011
Annons

Re: Handbroms

2
Antagligen något fel med chassinumret eller tolkningen av detta.
Köp en arm till en Ceed ED (som din är) så blir det rätt.
Nyare Ceed JD har inbyggd handbroms i bromsoket och skiljer sig helt från ED ( JD har ingen separat handbromsmekanism)

Re: Handbroms

3
Jo det påpekade jag åt reservdels killen och han hade varit i kontakt med kia support som inte heller förstod hur det kunde komma sig. Var till laitis också och där ungefär samma svar. Din bil har inte backar. Väldigt frustrerande. Dom kan inte få fram hävarmen då bilen inte ska ha en sån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia Ceed eco dynamics 2011

Re: Handbroms

5
MrPlant skrev: 26 jun 2019, 15:13 art nr 582571H000
Hej och ursäkta att jag drar upp ett flera år gammalt ämne, men handbromsverkan är dålig på höger bak för mig också. (2008, gen. ED)

Öppnade upp och det verkar som att bromsbackarna inte spänns ut som de ska, trots att vajern spänns åt. Har även fått mer "slack" på höger vajer i viloläge (när den ej är spänd).

Tror ni att det kan vara samma problem?

Jag kan se att kroken rör sig fram och tillbaka när vajern spänns, och bromsbackarna rör på sig, men de verkar inte gå tillbaka till viloläge.

En kompis misstänkte även bromsvajern.
Skriv svar

Återgå till "Problem"