Annons
Annons

Re: Byta bränslefilter och kupéfilter

5
Ta ner handskfacksluckan. Alltså ta bort 'plastskruvarna' i sidorna i luckan och lossa dämparen från luckan.
När luckan är nere ser du luftfilterluckan inne bakom. Ta loss den genom att dra i hållaren på sidan, byt filter och montera igen.
Dieselfiltret sitter på topedväggen.
Ta bort luftslangen till turbon. Bort med bränsleslangarna, demontera muttrarna och ta ut hela filtret med pump och byt filtret. Återmontera och pumpa fram diesel innan start.

Re: Byta bränslefilter och kupéfilter

8
HellboyElvis skrev:Ingen turbo? Men då har du heller inte dieselmotor och således inget filter att byta.
Det finns ett grovfilter på bränslepumpen i tanken på bensinare, men det är inget som behöver bytas om du inte har problem med bränsletrycket.
Kupé filtret gick klockrent byta efter Elvis förklaring!
Måste dock rätta mig själv gällande bränslefiltret. Eftersom det inte står någonstans om ''turbo diesel'' (utan är underförstått) så har detta gått mig förbi. Elvis har helt rätt och vid närmare genomgång av motorn så hittade jag turbon bredvid filtret.

Hittade denna beskrivning (nedanför) i en tråd på forumet. Är den applicerbar på en halvkombi ceed 2010 ?
. Här kommer en enkel version av hur man byter filter

1. Öppna huven & ta bort motor kåpan

2. Ta bort kabeln till luftmängds mättaren och knäpp upp locket där luftfiltret sitter med fyra klammer

3. Kolla ner bakom motorn så ser man turbon där sitter en slang klammer lossa den!

4. Tabort dom 2 svarta luft slangarna som sitter i vägen för att lyfta ut luftfilter kåpan med slangen från turbon.

5. Nu plockar vi bort alla kontakter som sitter runt filterhållaren totalt 3st kontakter (den stora med hand pumen rakt bakom luftfiltret)

6. Nu ska vi lossa båda bränsle ledningarna ,den ena trycker man på med fingret och drar ut (blå) ,den röda måste man ha en liten flat mejsel till o sticka i så den röda/oranga spärren kommer ut (sedan kan man dra den rakt ut)

7.Nu ska hela pumpdelen bort! enklast med en liten spärr med förlängare stl 10mm lång hylsa (4st muttrar )

8.Nu borde den vara i handen, ta då bort den svarta skyddet runt filtret 2st 12mm lr 13mm plus botten kontakten (viktigt att den inte sträcks lr kläms) då kommer den varna för vatten i filtret hela tiden.
Lite diesel kommer rinna ut så ha en bytta och plast hanskar om du är känslig!

9. Nu borde de bara vara o få ett stadigt gräpp om filtret o snura dän det!

10. Sätt dit de nya i omvänd ordning med lite diesel på packningen och montera till baka allt
Observera när alla slangar är på pump då på handpumpen ca 20-40gånger tills de blir tungt lr de känns som filtret är åter fyllt.

11. Montera tillbaka allt, sätt inte på tändningen förns allt är tillbaka då de ger felkoder

12. Är allt klart starta bilen håll 2500rpm till 3500! skulle den stanna så har du inte pumpat ordentligt och får pumpa lite till ta ett litet trä skafft som når in om du inte kommer åt ordentlig.. skulle den inte starta då häller pumpa medans nån kör på starten..

Verktyg :
Liten spärr med olika hylsor typ 7mm 10lång 12 13mm & en slangklammer tång om man vill underlätta.
Plus en tång så man kan dra undan klammor till vacum/luft slangarna liten mejsel flat är ett plus med!
Skriv svar

Återgå till "Problem"