Annons

Farthållare som får spel (Cee´d 2010) och kopplar ur sig vid tung belastning

1
Farthållaren i min Cee´d beter sig underligt, vad som händer är att om jag aktiverar den med för hög växel i, i t ex uppförsbacke med för låg hastighet, så gasar den järnet så att bilen nästan hoppar jämfota varefter den kopplar ur sig.
Upprepar man försöken att koppla in farthållaren för många gånger under dessa förutsättningar lägger den av helt tills man startat om bilen.

Jag noterade detta första gången förra året efter att jag köpt den och drog en tung släpvagn, då den inte klarade av att hålla farten i svaga uppförsbackar utan att den kopplade ur sig.

Låter detta bekant?
Annons

Re: Farthållare som får spel (Cee´d 2010) och kopplar ur sig vid tung belastning

3
Fast det kan inte vara rätt, farthållarens beteende påminner mer om "nu gasar jag järnet för kung och fosterland och oj nu gick det inte så då avbryter jag, fast föraren tror nog bilen gick sönder på kuppen eftersom det lät, ryckte och riste som vid ett haveri".

Motsvarande manuella fartreglering dvs med gasfoten ger i det läget oftast ingen effekt alls eftersom bilen inte orkar helt enkelt. Varför gör inte farthållaren samma sak?

Re: Farthållare som får spel (Cee´d 2010) och kopplar ur sig vid tung belastning

4
Jag tror jag förstår vad du menar men..
Det jag inte riktigt förstår mig på är
Varför man vill koppla in farthållaren under sådana omständigheter (fel växel, för lågt varvtal, uppförsbacke, släp etc) ??
Bilen kan ju inte växla ner åt dig, och ska den behöva ge 100% gas och ändå tappa hastighet/varvtal finns det ingen anledning att den ska fortsätta. Det leder bara till haveri.
Skriv svar

Återgå till "Problem"