Annons

Glapp i parkeringssensor?

1
Vi har en Cee'd 2010 kombi vars parkeringssensorer har börjat bete sig lite märkligt. Ungefär varannan gång jag startar bilen och lägger i backen så piper p-sensorerna som om det stod något precis bakom bilen men nästa gång fungerar de som vanligt, utan falsklarm. Jag antar att det är glappkontakt eller fukt som kommit in. Att köpa en sensor från skroten kostar inte så mycket men frågan är hur jobbigt det är att byta dem själv?

Är det någon som varit med om detta och har några tips? Vad händer om man bara drar ur sladden till en sensor, fungerar resten av systemet ändå?
Annons

Re: Glapp i parkeringssensor?

2
Har du drag på bilen kan det vara kulskyddet som stör sensorerna. Prova ta av kulskyddet när det piper konstant.
Prova även att sätta fingret mot sensorerna en i taget när det piper konstant.
Den sensor du håller fingret på när det slutar pipa (stå inte i vägen för de andra sensorerna) är den som är dålig, alternativt kablaget oxiderat/ärgat i anslutningarna till denna sensor. Kan vara i kontakten ute vid sensorn men kan också vara i det stora kontaktstycket bakom vänster bakhjul.

Re: Glapp i parkeringssensor?

3
Tack för tipsen @HellboyElvis. Jag vet nu vilken sensor det är som är kass (inre vänstra). Nu återstår det svåra, att göra något åt det. Jag antar att man måste demontera hela kofångaren för att komma åt den och det vet jag inte om jag är rätt man för.

Det här kontaktstycket vid vänsterhjulet, hur hittar man det? Sitter det på utsidan av reservhjulsbaljan på något sätt?

Vet du om det finns en verkstadshandbok att ladda ner någonstans?
Skriv svar

Återgå till "Problem"