Annons

EGR-ventil C'eed sw -12

1
Var in på en verkstad med bilen idag pga lysande motorkontrollampa och ojämn (nästan obefintlig) acceleration och fick konstaterat att EGR-ventilen har sotat igen och gått sönder.
Då vände jag mig till Kia eftersom jag tänkte att jag mest troligt måste reparera bilen där om jag vill ha nån form av nybilsgaranti kvar?
De sade iaf att ventilen "mest troligt" kommer att bytas ut i ett garantiärende och att jag alltså inte ska behöva betala de nästan 8.000kr som jag skulle behöva betala utan garanti.
De sade också att det är skillnad på nybilsgaranti för privatägda bilar och bilar som används i tjänst och att det i garantin för privatägd bil inte finns några begränsningar gällande miltal (så länge garantin är gällande alltså)

Är det någon som fått sin EGR-ventil utbytt inom garantitiden och kan bekräfta/dementera att den faktiskt omfattas av garantin? Måste köra 13 mil enkelväg till kia-verksta'n och det känns ju onödigt om jag, om garantin inte täcker, lika gärna kan reparera bilen på hemmaplan...
Bilen har nybilsgaranti till november i år och har gått drygt 12.000 mil om det spelar nån roll.
Annons

Re: EGR-ventil C'eed sw -12

2
Garantin gäller i 7 år ELLER 15'000 mil för privat bruk, det som uppnås först. (3 år för yrkestrafik, uthyrning mm.)
Alla servicar måste vara korrekt utförda, och är den servad på icke-KIA verkstad måste alla kvitton och protokoll från dessa medfölja bilen för garantikontroll.

Garantin omfattar EGR-ventilen.

Re: EGR-ventil C'eed sw -12

3
HellboyElvis skrev:Garantin gäller i 7 år ELLER 15'000 mil för privat bruk, det som uppnås först. (3 år för yrkestrafik, uthyrning mm.)
Alla servicar måste vara korrekt utförda, och är den servad på icke-KIA verkstad måste alla kvitton och protokoll från dessa medfölja bilen för garantikontroll.

Garantin omfattar EGR-ventilen.
Tack för svar! Då har jag uppfattat det rätt.
All service är hittills gjord på kia-verkstad, med bara drygt ett års mellanrum dessutom så det ska definitivt inte vara något problem med garantin.
Då håller jag tummarna att det inte är nån surpelle jag möter nästa vecka och att ventilen byts ut smärtfritt.
Skriv svar

Återgå till "Problem"