Sida 1 av 1

Kia Ceed CRDI(Diesel) 1.6 2010, problem vid start sen felfri

Postat: 16 dec 2018, 10:12
av barre
Hej,

Jag läste igenom liknande trådar men tyckte inte att mitt problem var exakt som deras så jag startar en ny tråd och hoppas på att kunna få problemet löst.

Min bil startar direkt efter första vridning men cirka 30 sekunder efter jag startat den så dör den. Jag brukar sitta i bilen och vänta tills den blir lite varmare innan jag kör. Sen efter den dör så försöker jag starta den igenom men det funkar inte. Jag kan vrida nyckeln ett tiotal gången men den startar inte , den försöker men det vill inte. Ungefär 6-7 minuter efter jag försökt vrida nyckeln och få den att starta så startar den. Efter den startar så rullar bilen felfri och skulle jag parkera den och försöka starta den igen så startar den direkt.

Ett par gånger efter första starten så lägger jag i backen och backar ut ur parkeringen, medan jag håller på att lägga i ettans växel så dör det och tar som sagt 6-7 min att starta den igen.

Jag har inga som helst lysande symboler och igår var jag hos en mekaniker som inte kunde hitta några felkoder alls.

Så vad kan problemet bero på?

Re: Kia Ceed CRDI(Diesel) 1.6 2010, problem vid start sen felfri

Postat: 16 dec 2018, 13:10
av SorentoUM
Det låter som luft i bränslesystemet. Relativt vanligt att luft sugs in genom bränslevärmarkroppens kontakt.
Prova att pumpa på bränslefiltret när motorn dör och se om den startar fortare efter det.

Re: Kia Ceed CRDI(Diesel) 1.6 2010, problem vid start sen felfri

Postat: 18 jan 2019, 21:44
av barre
HellboyElvis skrev:Det låter som luft i bränslesystemet. Relativt vanligt att luft sugs in genom bränslevärmarkroppens kontakt.
Prova att pumpa på bränslefiltret när motorn dör och se om den startar fortare efter det.
Det här kanske låter lite dumt men hur pumpar man på bränslefiltret? Märkte nu efter ett par gånger att den är mer trögstartat när det är kallare ute.

Re: Kia Ceed CRDI(Diesel) 1.6 2010, problem vid start sen felfri

Postat: 29 jan 2019, 21:11
av keykey
Skulle skriva samma sak som HellboyElvis, troligen läcker det i kontakten till bränslevärmaren. Om du tittar på förarsidan på torpedväggen sitter bränslefiltret där. Ovanpå hållaren sitter en plåtskiva med en skruv i mitten, lite större än en gammal femkrona. Det är en handpump som man kan pumpa på. Om du tar ur den svarta kontakten precis under handpumpen kan du trycka på handpumpen några gånger och lysa i kontakten med en ficklampa. Sipprar det fram diesel ur kontakten på filterhållaren är det bara o byta bränslevärmaren för då läcker det in luft där när bränslepumpen suger (det gör den så fort motorn går runt).