Annons
Annons

Re: Felkod P0101 och motorlampan tänd.

2
Felkoden pekar på luftmassemätaren, men det är sällan den som är felaktig. Du kan naturligtvis kolla kablaget till den och kolla över jordpunkterna.
Men mer troligt så har EGR-ventilen fastnat ett öppet läge som förvillar styrenheten om luftmängden som sugs in och då i sin tur sätter felkod på LMM.

Re: Felkod P0101 och motorlampan tänd.

6
Nu har jag monterat en ny luftmängdsmätare och provkört bilen men motorlampan lyser fortfarande . Nu borde det bara vara lambasonden som är kvar att kolla . EGR ventilen löpte lätt när jag lossat de 4 skruvarna och tryckte på den uppifrån . jag duschade på lite 556 också för att smörja lite . men jag vet fortfarande inte var givaren sitter till lambasonden . NÅGON SOM VET VAR DEN SITTER ? ( Kia Venga 1.4 diesel 2010) . Jag läste att någon fått lampan att slockna med STP partikelfilter rengöring så nu kör jag med detta i tanken . Bilen går jätte bra att köra men vid ett tillfälle så stannade bilen men gick att starta på tomgång men stannade igen men efter fyra försök så startade bilen som vanligt och har sedan gått bra .
Tacksam för hjälp att lösa problemet .

Re: Felkod P0101 och motorlampan tänd.

8
Meterkrok skrev:Nu har jag monterat en ny luftmängdsmätare och provkört bilen men motorlampan lyser fortfarande . Nu borde det bara vara lambasonden som är kvar att kolla . EGR ventilen löpte lätt när jag lossat de 4 skruvarna och tryckte på den uppifrån . jag duschade på lite 556 också för att smörja lite . men jag vet fortfarande inte var givaren sitter till lambasonden . NÅGON SOM VET VAR DEN SITTER ? ( Kia Venga 1.4 diesel 2010) . Jag läste att någon fått lampan att slockna med STP partikelfilter rengöring så nu kör jag med detta i tanken . Bilen går jätte bra att köra men vid ett tillfälle så stannade bilen men gick att starta på tomgång men stannade igen men efter fyra försök så startade bilen som vanligt och har sedan gått bra .
Tacksam för hjälp att lösa problemet .
Kan ju vara solanoiden (övre delen av egr) som är bränd eller sotat fast så att den inte öppnar/stänger ventilen i egr:n som den ska. Skulle det vara fel på någon av sonderna skulle du ha kod på dom och inte lmm.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Felkod P0101 och motorlampan tänd.

9
Meterkrok skrev:Nu har jag monterat en ny luftmängdsmätare och provkört bilen men motorlampan lyser fortfarande . Nu borde det bara vara lambasonden som är kvar att kolla . EGR ventilen löpte lätt när jag lossat de 4 skruvarna och tryckte på den uppifrån . jag duschade på lite 556 också för att smörja lite . men jag vet fortfarande inte var givaren sitter till lambasonden . NÅGON SOM VET VAR DEN SITTER ? ( Kia Venga 1.4 diesel 2010) . Jag läste att någon fått lampan att slockna med STP partikelfilter rengöring så nu kör jag med detta i tanken . Bilen går jätte bra att köra men vid ett tillfälle så stannade bilen men gick att starta på tomgång men stannade igen men efter fyra försök så startade bilen som vanligt och har sedan gått bra .
Tacksam för hjälp att lösa problemet .
Tänk att för det mesta måste du nollställa fel koden i bilen.
Annars kan lampan fortfarande lysa trots att du redan åtgärdat felet
Skriv svar

Återgå till "Problem"