Annons

Trög växellåda som beter sig konstigt

1
Halloj!

Jag har nyligen köpt en Kia Ceed 1,6 07 av en kollega till mig. De första veckorna var jag mycket nöjd med köpet men nu (de senaste 3-4 veckorna) har växellåda och koppling börjat bete sig märkligt. Jag är helt (!) novis när det gäller bilar och kan absolut ingenting men har pratat med några vänner och släktingar som är bilkunniga, utan att få något vettigt svar. Nu börjar jag haja att det är dags att åka till en verkstad - men jag tänkte att jag kanske kan luska ut något via detta forum? Någon som känner igen symptomen?

Det började med att backen var svår att få i. Den går liksom inte i, utan det låter bara ett högt surrande ljud när jag växlar, tills jag försökt några gånger och slutligen får ta i av kung och fosterland - då hoppar den äntligen i. Detta problem har jag fortfarande.
Allt eftersom blev det värre och nu är ettan grymt svår att få i (trög, känns som att lådan liksom kämpar emot) om jag inte har lite rullning på bilen, då trillar den i fint som fasen. Samma gäller backen, samt att få ur backen (vilket också kan vara svårt stillastående).
Nu börjar den även knasa från ettan till tvåan. När jag lägger i tvåan liksom klonkar växeln i med ett högt ljud och det känns lite som att växelspaken hoppar på plats.
Att växla uppåt är inga som helst problem annars. Alla andra växlar (så länge det är uppåt och inte neråt) går i som om inget var fel. Men så fort jag växlar ner blir den sur som fan. Till exempel får jag inte i tvåan uppifrån om jag inte kör på grymt låga varvtal.

När jag satt i bilkö för ett par veckor sedan märkte jag även (detta har jag inte lagt märke till tidigare) att bilen drar med kopplingen maximalt nere. Det är som att dragläget ligger redan i botten. Är detta normalt?

Min kollega som jag köpte bilen av är bilens enda ägare innan mig och han säger att han inte upplevt det här problemet. Dock säger han att, när det varit kallt, har han fått trycka på lite för att få i ettan som varit trög.
Nu är det dock inte ett dugg kallt. Dock är detta problem större när jag startar bilen, men mindre påtagligt när den gått varm ett tag.

Någon som känner till något? Har jag precis köpt en bil med en växellåda som havererar vilken sekund som helst eller kan det vara något simplare än så?
Annons

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

3
Lennarth skrev:Jag skulle åkt in DIREKT till en verkstad innan de havererar. och vem är kollegan som säljer en halvdålig bil? vad säger han?


Mm..förstod nästan att du skulle säga det. Det är typiskt bara. Jag bor ute på landet och är så galet beroende av bilen. För att inte prata om reparationskostnaderna för en bil jag nyligen köpt. Känns skitkasst, såklart.

Alltså, ja. Han är en hyvens snubbe, så vitt jag vet, som säger att det inte var några fel när han hade den. Jag fick ett bra pris för hans fruga hade repat upp lacken rätt duktigt på ena sidan. Jag tror ju på det han säger. Sen har jag förvisso fått lära mig den hårda vägen att jag är kanske världens mest naiva människa.

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

4
Josephine skrev:
Lennarth skrev:Jag skulle åkt in DIREKT till en verkstad innan de havererar. och vem är kollegan som säljer en halvdålig bil? vad säger han?


Mm..förstod nästan att du skulle säga det. Det är typiskt bara. Jag bor ute på landet och är så galet beroende av bilen. För att inte prata om reparationskostnaderna för en bil jag nyligen köpt. Känns skitkasst, såklart.

Alltså, ja. Han är en hyvens snubbe, så vitt jag vet, som säger att det inte var några fel när han hade den. Jag fick ett bra pris för hans fruga hade repat upp lacken rätt duktigt på ena sidan. Jag tror ju på det han säger. Sen har jag förvisso fått lära mig den hårda vägen att jag är kanske världens mest naiva människa.
Hej jag skulle gissa på att nitarna i tryckplattan har släppt då blir kopplingen så. Hade det istället varit kopplinslamellen som var sliten/dålig så hadde bilen slirat och inte drivit men har du riktigt med tur är det bara kopplinscylindern som läcker/trasig så börja med att kolla olje nivån på den ;)

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

5
Hocki skrev:
Hej jag skulle gissa på att nitarna i tryckplattan har släppt då blir kopplingen så. Hade det istället varit kopplinslamellen som var sliten/dålig så hadde bilen slirat och inte drivit men har du riktigt med tur är det bara kopplinscylindern som läcker/trasig så börja med att kolla olje nivån på den ;)

Hej! Tack för svar! Okej! Nitar i tryckplattan och kopplingscylinder. Säger mig faktiskt inte så mycket men jag ska sätta mig och googla lite.

Om det du säger stämmer - vad skulle du gissa att reparationskostnaderna landar på om jag körde in den till verkstan i veckan?

återigen - tack för svar! är supertacksam!

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

9
Lennarth skrev:Hur gick det?
Lämnar in den på Kiaverkstad imorgon. Lät på dem som om de var rätt bombsäkra på att det var ett kopplingsbyte på G (baserat på att den drar med koppling nere). Tycker det känns märkligt bara för ibland (så klart idag såhär dagen innan) funkar lådan skitfint. Sen kommer en dålig dag och då trasslar den som fan. Kanske naturligt?
De ska felsöka den först och främst, hur som helst. Tio papp säger de att ett byte går på. Känns ju kasst för mig, såklart. Men det är väl bara å skratta åt eländet och glädja mig åt en ny fin koppling...om det nu blir så.

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

10
Josephine skrev:
Lennarth skrev:Hur gick det?
Lämnar in den på Kiaverkstad imorgon. Lät på dem som om de var rätt bombsäkra på att det var ett kopplingsbyte på G (baserat på att den drar med koppling nere). Tycker det känns märkligt bara för ibland (så klart idag såhär dagen innan) funkar lådan skitfint. Sen kommer en dålig dag och då trasslar den som fan. Kanske naturligt?
De ska felsöka den först och främst, hur som helst. Tio papp säger de att ett byte går på. Känns ju kasst för mig, såklart. Men det är väl bara å skratta åt eländet och glädja mig åt en ny fin koppling...om det nu blir så.
Eftersom den fungerar ibland kan det vara kopplingscylindern som inte får tillräckligt med hydral tryck så jag tycker du ska kolla olje nivån på
behållaren kan vara samma som bromsolja finns det olja där kan det vara hydralcylindern som inte håller trycket och då blir det mkt billigare :)
Skriv svar

Återgå till "Problem"