Annons

Re: Byta lampor i Cee'd

71
måle 10 skrev:Hej! Var och handlade och såg att jag blivit enögd så åkte förbi min kiahanlare och verkstadschefen sa att vi byter den andra samtidigt för det brukar inte dröja läge till den ger upp och visst hade den andra gått söder med och han visade mig hur man bytte och han flyttade batteriet lite och bytte men på vänstersidan bytte han bara lampan utan att plocka isär halva bilen men visst såg det trångt ut men det gick och fick ge 10kr :thumbup: för byte av 2st lampor.
Ja det verkar som att de flesta verkstäder gör det billigt/gratis som goodwill, men för mig är nästan största mecket att ha tid att åka förbi en Kia -verkstad. Sen är det för mig lite en säkerhetsfråga också att kunna byta själv, det kan ju hända varsomhelst, närsomhelst. En lampa kan man alltid få tag på men en verkstad kan ju vara svårare...

Sen är jag lite oroad över hur man ska upptäcka att lampor är trasiga, generellt, om man inte får någon information om det! Jag upptäckte att jag var enögd av en slump, ingen aning om hur länge jag kört omkring så. Hur ska man upptäcka om ett bromsljus/varselljus bak är trasigt?? Jag trodde det var lagkrav eller åtminstone standard att man får ett meddelande om det....
Annons

Re: Byta lampor i Cee'd

72
botze skrev:
måle 10 skrev:Hej! Var och handlade och såg att jag blivit enögd så åkte förbi min kiahanlare och verkstadschefen sa att vi byter den andra samtidigt för det brukar inte dröja läge till den ger upp och visst hade den andra gått söder med och han visade mig hur man bytte och han flyttade batteriet lite och bytte men på vänstersidan bytte han bara lampan utan att plocka isär halva bilen men visst såg det trångt ut men det gick och fick ge 10kr :thumbup: för byte av 2st lampor.
Ja det verkar som att de flesta verkstäder gör det billigt/gratis som goodwill, men för mig är nästan största mecket att ha tid att åka förbi en Kia -verkstad. Sen är det för mig lite en säkerhetsfråga också att kunna byta själv, det kan ju hända varsomhelst, närsomhelst. En lampa kan man alltid få tag på men en verkstad kan ju vara svårare...

Sen är jag lite oroad över hur man ska upptäcka att lampor är trasiga, generellt, om man inte får någon information om det! Jag upptäckte att jag var enögd av en slump, ingen aning om hur länge jag kört omkring så. Hur ska man upptäcka om ett bromsljus/varselljus bak är trasigt?? Jag trodde det var lagkrav eller åtminstone standard att man får ett meddelande om det....
Hej! Det jag är ute efter är att dom flesta kia verkstäder verkar visa hur man byter lampa utan att plocka isär halva bilen så man kan byta själv och man kan ju som i ditt fall köpa på sig lampor(jag gjorde det) så man kan byta själv men jag ska erkänna att jag kommer nog få ont i fingrarna och en del konstiga arga ord när man väl ska byta för att det är så trångt men å andra sidan verkar det vara överlag att det är trångt på dom flesta nyare bilar men har man väl gjort det en gång så vet man till nästa och förhoppningsvis går det lättare då.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Byta lampor i Cee'd

73
Hej!

Lyfter denna något gamla tråd med en textbaserad gör-det-själv guide för Cee´d 2007-2010 som jag även lagt in i min projekttråd.

Till att börja med vill jag poängtera att denna guide gäller för Cee´d 2007-2012. Det är möjligt att det är samma lampor/tillvägagångssätt på ”nya” Cee´d 2013- men det får någon annan svara på.

Jag har försökt söka runt på nätet efter vilka lampor som passar till min bil då jag ville byta till dioder/lampor med ”xenonlook” som ger ett fräschare utseende på bilen. Jag har hittat lite olika sidor och någon enstaka kommentar på ett forum men inget som har gett mig en komplett översikt. Framförallt hittade jag ingenting om vilka lampor som passar invändigt. Denna DIY guide är dock bra för att byta hel och halv-ljus på bilen: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=109&t=1435

Jag börjar med att skriva hur många lampor man behöver, vad lamporna heter (inom parentes är benämningar som jag stött på för samma typ av lampor) samt hur starka de är i originalutförande. Sedan beskriver jag hur man går tillväga för att byta respektive lampa där jag kommer fokusera på hur man demonterar istället för monterar då det är samma procedur fast omvänt.

Alla kanske vet det redan men bilen har inget CANBUS-system dvs ljusövervakning/varnare så man behöver inte oroa sig över motstånd till lamporna osv. Däremot kan det vara bra att veta att CANBUS-lampor funkar utan problem till våra bilar.

Exempel: 2(st) x W5W(modell) 12V 5W(styrka) (W2, 1x9, 5d) (alternativ benämning)

Verktyg som behövs: 10:ans ringnyckel/hylsa, Stjärnskruvmejsel, Liten spårmejsel, Smal avlång tång.

Utvändigt:

- Halvljus = 2 x H7 55W
- Helljus = 2 x H1 55W
- Parkeringsljus = 2 x W5W (W2, 1x9, 5d)
- Blinkers fram = 2 x P21W (BA15s)
o Detta moment kan göras med strålkastarna på plats men är då bra mycket jobbigare och det är svårt att komma åt ordentligt utan att behöva lossa på lite saker. Jag provade med dem på plats men insåg ganska snabbt att det skulle gå snabbare att plocka loss strålkastarna helt och hållet.

o Börja med att lossa de 3 bultarna som håller strålkastaren, två stycken sitter på ovansidan och den tredje sitter på baksidan lite längre ner mot själva motorn. Bultarna har storlek 10 på huvudet. Sedan kopplar du loss de två kablarna som sitter uppe och nere på varje sida genom att trycka in spärren och dra kablaget rakt ut. När det är gjort tar du tag i strålkastaren och börjar först med att dra ut sidan som sitter mot grillen och sedan lyfter du i underkant för att få loss strålkastaren från sin plats. Detta moment tar lite tid första gången men prova dig fram så kommer du snabbt märka hur det är konstruerat.

o För att byta lampor skruvar du först åt vänster med handen på de 2 svarta skyddskåporna precis som när du öppnar en syltburk el liknande så är kåporna loss. Halvljus och parkeringsljus sitter bakom samma kåpa och helljuset bakom den andra kåpan. Blinkers sitter separat.

 För att byta helljuslampa tar du först bort kablaget genom att trycka in spärren och dra rakt ut. Sedan trycker du fjäderspännaren som håller fast lampan mot reflektorn och uppåt. Man hakar alltså av spännaren och då är lampan loss. Sedan är det bara sätta i den nya lampan och montera tillbaka allt.

 För att byta halvljuslampa gör du på precis samma sätt som med helljuslampan dvs bort med kablaget och bort med fjäderspännaren.

 För att byta parkeringsljuslampa behöver du först koppla loss kablaget till halvljuslampan för att kunna komma åt. Parkeringslampan sitter snett nedanför halvljuslampan och här är det ganska tight att komma åt med handen för att dra ut lampan. Den sitter med en liten spärr på hållaren som man behöver trycka ner för att kunna dra lampan rakt bakåt vilket gjorde att jag tog en smal avlång tång för detta moment. Sätt tången på varsin sida om hållaren, tryck ner spärren och dra rakt bakåt. Sedan är det bara byta lampa och sätta tillbaka på samma sätt.

 För att byta blinkerslampa tar du tag i hållaren där lampan sitter och vrider till vänster sett från bilens håll (höger om du står framifrån) och drar sedan rakt ut. Få bort lampan från hållaren genom att trycka in den och vrida åt vänster så lossnar den. Sedan är det bara byta och sätta tillbaka på samma sätt.

OBS! Prova gärna att lamporna fungerar innan du monterar tillbaka hela strålkastaren, vissa parkeringslampor kräver t.ex att du sätter in dem åt rätt håll för att de skall fungera. Håll strålkastaren ovanför motorn, koppla i kablaget och vrid på tändningen för att testa.

- Dimljus fram = 2 x 881 27W
o Här finns det två olika tillvägagångssätt. Antingen går man ner med handen ovanifrån efter att ha tagit bort strålkastarna eller så går man underifrån. Det högra dimljuset sett från bilens håll är mycket lättare att byta underifrån då spolarvätskebehållaren sitter väldigt dumt till ovanifrån.

o För att byta ovanifrån går man ner med handen och kopplar loss kablaget som sitter med en spärr på vardera sida. Lättast är om man tar tummen och pekfingret för att trycka in spärren och dra kablaget rakt ut. Sedan tar man tag i själva dimljushållaren och vrider åt höger sett från bilens håll (vänster om du står framifrån) och drar lampan rakt ut. Byt lampa och montera tillbaka på samma sätt.

o För att byta underifrån behöver man först ta bort 4 stycken clips som håller en plastkåpa, 2 clips på vardera sida. Antingen skruvar man ut clipsen helt med en stjärnmejsel eller så tar man en spårmejsel och trycker in mellan huvudet och basen på clipset för att sedan bända tills det lossnar. Efter det kommer du se eller känna dimljuskontakten och gör då på samma sett som beskrivet ovanifrån. Sedan är det bara trycka tillbaka clipsen på sina platser.

- Blinkers backspeglar = 2 x W5W (W2, 1x9, 5d)

o Använd en liten spårmejsel för att bända loss spegelglaset. Sedan lossar du ramen som låser fast blinkersenheten genom att lossa på de tre spärrklackarna (2 uppe, 1 nere i hörnet bort från bilen sett). Efter det använder du en stjärnskruvmejsel för att lossa hela blinkersenheten från backspegelhuset. För att få bort lampan drar du bara rakt ut och byter till en ny. Sedan är det bara att montera tillbaka i omvänd ordning.

- Halvljus/Bromsljus bak = 4 x P21/5W (BAY15d)
- Dimljus bak = 1 x P21W
- Blinkers bak = 2 x PY21W
- Backljus = 1 x P21W
o Här börjar man med att öppna bakluckan. På höger och vänster sida sitter strålkastaren i gråa hållare med 3 st skruv i den nedre l strålkastaren på varje sida och 2 st skruv i den övre strålkastaren på varje sida. Använd en liten spårmejsel för att få loss kåporna som döljer skruvarna. Tryck in och bänd så lossnar de i överkant. Sedan skruvar du loss de 10 skruvarna på båda sidor med hjälp av en stjärnskruvmejsel. När alla skruvar är loss tar du tag i övre strålkastaren och vickar den fram och tillbaka tills de 2 clips den sitter med lossnar. Sedan gör du samma sak med den undre strålkastaren.

o För att byta lampor tar du tag i hållaren där lampan sitter och vrider till vänster sett från bilens håll (höger om du står framifrån) och drar sedan rakt ut. Få bort lampan från hållaren genom att trycka in den och vrida åt vänster så lossnar den. Sedan är det bara byta och sätta tillbaka på samma sätt. Det finns en liten skillnad och det är blinkerslamporna som har PY21W infästning och inte P21W. Den enda skillnaden är du skruvar åt motsatt håll på blinkerslamporna jämfört med övriga lampor. Sedan är det bara sätta tillbaka lamporna på samma sätt.

- Nummerplåtsbelysning = 2 x spollampa 35mm
o Använd en stjärnmejsel för att skruva ur de 4 skruvar som de 2 hållarna sitter med (2skruvar per hållare). Lossnar inte hållare av sig själv kan du använda en spårmejsel för att bända ut dem från sina hål. Sedan tar du en spårmejsel och bänder försiktigt bort plastskydden. Bakom skydden sitter en spollampa som är 35mm men det funkar med spollampor som är 34-36mm. Du får bort lampan genom att bända lite på den guldfärgade hållaren som lampan sitter i. Sedan byter du lampan, sätter tillbaka plastskyddet, trycker i hela hållaren i sitt hål och skruvar tillbaka skruvarna.

Invändigt:

- Taklampor/läslampor fram = 2 x W5W (W2, 1x9, 5d) 10W
o Använd en liten spårmejsel mellan plastskyddet och hållaren. Jag började på varje sida som är smal ”riktning mot baksätet” för att bända ut skyddet. När du har fått ut skyddet över hållarens kant är det bara försiktigt böja det nedåt samtidigt som du drar det mot dig så lossnar hela skyddet. Sedan ser du de två lamporna på varsin sida.

o För att byta lampor drar du bara dem rakt ut från sina hållare och trycker dit de nya. Sedan är det bara sätta tillbaka plastskyddet genom att trycka det framåt samtidigt som du trycker uppåt tills det klickar på plats.

- Taklampa bak = 1 x spollampa 30mm 5W
o Använd en liten spårmejsel mellan plastskyddet och hållaren. Jag började på samma sätt som med främre skyddet dvs bända i bakkant på båda sidor för att sedan trycka försiktigt nedåt samtidigt som man drar det ”mot bakluckan”. Bakom detta skydd sitter en spollampa som är 30mm men det funkar med spollampor som är 29-31mm.

o Du får bort lampan genom att bända lite på den guldfärgade hållaren som lampan sitter i. Sedan är det bara sätta tillbaka plastskyddet genom att trycka det framåt samtidigt som du trycker uppåt tills det klickar på plats.

- Lampa i handskfack = 1 x spollampa 35mm 5W
o Använd en liten spårmejsel mellan plastskyddet och hållaren. Bänd neråt på höger sida av skyddet som är integrerat i hållaren så kommer hela insatsen inklusive lampa att följa med och hänga i sin kabel. I hållaren sitter en spollampa som är 35mm men det funkar med spollampor som är 34-36mm.

o Du får bort lampan genom att bända lite på den guldfärgade hållaren som lampan sitter i. Sedan är det bara sätta tillbaka hela hållaren genom att trycka upp den i hålet tills den klickar på plats.

- Sminkspegellampor = 2 x spollampa 30mm 5W
o Använd en liten spårmejsel mellan plastskyddet och hållaren. Här satt plastskydden lite hårdare så jag behövde bända ganska ordentligt i bakkant tills skyddet lossnade av sig själv (sitter fast med 4 små ”piggar” på plastskyddet). Bakom skyddet sitter en spollampa som är 30mm men det funkar med spollampor som är 29-31mm.

o Du får bort lampan genom att bända lite på den guldfärgade hållaren som lampan sitter i. Sedan är det bara trycka tillbaka skyddet så alla 4 piggar klickar på plats.

- Bagagerumslampa = 1 x spollampa 30mm 8W
o På vänster sida i bagagerummet sitter denna lampa. Plastskyddet är lite annorlunda här och har en liten spärr som man trycker mot fronten på bilen och sedan drar rakt ut. Då följer hela hållaren med på samma sätt som i handskfacket där skyddet är integrerat i hållaren och hänger i sin kabel. I hållaren sitter en spollampa som är 30mm men det funkar med spollampor som är 29-31mm.

o Du får bort lampan genom att bända lite på den guldfärgade hållaren som lampan sitter i. Sedan är det bara trycka tillbaka hållaren och plastskyddet tills det klickar.

Här kommer tips på två bra sidor jag använt för att köpa framförallt dioder:
http://www.diodhuset.se
http://www.xenonkungen.com

Sammanfattning av alla lampor utan ”gör det själv-text”:

Utvändigt:
- Halvljus = 2 x H7 12V 55W
- Helljus = 2 x H1 12V 55W
- Dimljus fram = 2 x 881 27W
- Blinkers fram = 2 x P21W (BA15s)
- Parkeringsljus fram = 2 x W5W (W2, 1x9, 5d)
- Blinkers backspeglar = 2 x W5W (W2, 1x9, 5d)
- Halvljus/Bromsljus bak = 4 x P21/5W (BAY15d)
- Dimljus bak = 1 x P21W (BA15s)
- Blinkers bak = 2 x PY21W (BAU15s)
- Backljus = 1 x P21W (BA15s)
- Nummerplåtsbelysning = 2 x spollampa 35mm 5W

Skillnad på P21W och PY21W = Infästningarna till sockeln är olika.

Invändigt:
- Taklampor/läslampor fram = 2 x W5W (W2, 1x9, 5d) 10W
- Taklampa bak = 1 x spollampa 30mm 5W
- Lampa i handskfack = 1 x spollampa 35mm 5W
- Sminkspegellampor = 2 x spollampa 30mm 5W
- Bagagerumslampa = 1 x spollampa 30mm 8W

Jag kommer inom ett par veckor komplettera denna text genom att lägga upp bilder på hur man byter några av lamporna.

Tveka inte att ställa frågor eller komma med egna tips!

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Byta lampor i Cee'd

74
Fritzz skrev:Hej!

Tveka inte att ställa frågor eller komma med egna tips!

Mvh,
Fredrik
Ville bara tacka för den gedigna genomgången och efterlysa bilderna :)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Byta lampor i Cee'd

75
För att vanka liv i en gammal tråd (hittade den när jag googlade mig fram inför ett byte av halvljus på min Ceed.

Jag är helt novis och kan absolut ingenting alls om om min bil eller andra bilar. Jag läste igenom denna tråd och tänkte "herregud jag får åka till verkstan då", men bestämde mig till slut för att ändå göra det själv.

Och slutsatsen: det var absolut inte så fruktansvärt svårt, nästa gång jag gör det tar det inte mer än 15 minuter för båda lamporna.

På högersidan lossade jag två enkla fästen på den där fina svarta lilla lådan (nej, jag har ingen aning om vad det är) och flytta den lite åt sidan, sedan fanns det utrymme (men ja, trångt) att enkelt switcha lampa. På vänstern behövde jag inte flytta på batteriet, utan med lite pill och fingerfärdighet var det bara att byta rakt av.

Jag är förvisso en liten kvinna i mina bästa år med ganska små händer, förstår om det blir lurigare för en karl med lite mer volym i fingrarna, men då kanske man kan be frugan eller ungen om lite hjälp.

Hur som helst - mitt enda problem var att jag lyckades tappa en skruv som försvann spårlöst där under huven. Kan inte få tag på den (har letat till blod, svett och tårar och testat diverse mcgyverlösningar) och min fråga är då: Är det hela världen? Bör jag fortsätta mission impossible eller är det helt okej att den ligger där?

Tacksam för svar, om någon fortfarande lever här!

Re: Byta lampor i Cee'd

77
HellboyElvis skrev:Beror helt på vilken skruv det var. Om det var en skruv till hållaren av den lilla svarta lådan vid höger strålkastare gör det inget. Men var det en skruv till batterihållaren/polsko är det riktigt illa...
Härligt att höra för det var till "lilla svarta lådan
". Det andra skruvade jag aldrig på. Tack ska du ha!

Re: Byta lampor i Cee'd

78
Enligt min kia återförsäljare är det okej att lamporna går sönder på ett år, svaret jag fick var "de blir varma och när man kör i tex ett gupp så går trådarna av" fick dem att rengöra alla jordpunkterna på garantin efter att jag varit i kontakt med kias huvudkontor i Sverige

Återgå till "Problem"