Annons

Re: Byta lampor i Cee'd

61
Visst fanns det en varningslampa i gamla Volvobilar som skulle lysa
när någon glödlampa pajjade. Problemet var bara att den ofta lyste konstant
trots att alla glödlampor var hela ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Annons

Re: Byta lampor i Cee'd

62
botze skrev:Glömde fråga vilken lampa man ska köpa? Kan ju vara bra att ha köpt lampan INNAN man skruvar ut kylarvätskebehållaren o.s.v....
Ja där har vi ytterligare en miss i instruktionsboken – där står antal Watt på alla lampor, men inte modell!

Halvljuset är H7, den stora lampan.

Här är min komihåglista på Cee'd prylar från Biltema, vilken prisklass du vill ha väljer du själv:

Torkarblad
  • Förar 24" 58-247
    Pass 18" 58-242
Däck
  • Vinter: 185/65R 15
    Sommar:
Lampor:
  • Halv 35-5301 H7 55W
    Hel 35-1011 H1
    Blink fram 35-15327
    Blink sido 35-15328
    Park. 35-15257
    Blink bak 35-17498
    Broms/bak 35-17499
    Dim bak 35-17498
    Back 35-17498
    Nr plåt 35-15840
    Bagage 31mm 5w 35-839
Övr.
  • Snökedjor 37-126
Kia Cee'd SW EX Komfort 2008 bensin, ✝Nissan Micra K11 2001

Re: Byta lampor i Cee'd

63
reboot81 skrev:
botze skrev:Glömde fråga vilken lampa man ska köpa? Kan ju vara bra att ha köpt lampan INNAN man skruvar ut kylarvätskebehållaren o.s.v....
Ja där har vi ytterligare en miss i instruktionsboken – där står antal Watt på alla lampor, men inte modell!

Halvljuset är H7, den stora lampan.
Ja macken hade en lista och det visade sig mycket riktigt vara H7.

I instruktionsboken står inte ens 55 watt, det står 55!! Jag visste inte om det var antalet watt eller typen :D

Hur som helst - idag gav jag mig på det. Har jag inte samma bil som er?? Kia Ceed sw 2010. På höger sida, i vägen för halvljuset, sitter nämligen nån relä/säkringsbox! Det är den enda man behöver flytta på, och den sitter med två clips! Se bilder, den svarta lådan mitt på bilderna, här är den avmonterad (glömde ta bild på den monterad). Hoppas ni fattar vad jag menar :D
Bild
Bild
Så det vara "bara" att snäppa loss den (rätt svårt att komma åt ena clipet, man får famla i blindo med en skruvmejsel eller nåt) och skruva av dammskyddet. Men nu kom det svåra. Hur fan ska man få loss bygeln som håller fast själva lampan?? Se bild:
Bild
Den sitter ju med en skruv i nederkant, tänkte först skruva loss den men kom sedan på att jag aldrig kommer få tillbaka den på plats då (är ju rätt trångt trots bortmonterad säkringsbox). Ska man helt enkelt bända ut ena "benet" som sitter spänd mot lampan?? Fattar inte... hjälp :( vill inte ge upp när jag kommit så långt...

Re: Byta lampor i Cee'd

66
Det funkade! Stort tack turboklasse och alla andra som hjälpt till, att det ska vara så svårt att byta ett litet halvljus :x

Nu visade det sig iofs vara ganska lätt, om man visste hur man skulle göra. Men för att byta helljuset på samma sida (höger) ser det ut som att man måste demontera behållaren för spolarvätska..?? Och på vänster sida verkar både hel- och halvljus sitta tajt till framför batteriet, måste man demontera batteriet då...??

Undrar också varför det ser annorlunda ut i min bil än vad som finns beskrivet i tråden..?

Re: Byta lampor i Cee'd

67
En sak till. Jag hade hela scenariot klart för mig enl. bilderna.
Att det var krok osv. Vad som hände mig var att utan speciellt mycket våld lyckade jag böja bygeln något så den passade inte öht.
Så om ni byter lampa, gör det helt utan att ta i. Ska tydligen inte behövas.
Jag fick "min" serviceverkstad att sätta dit lampan som ren goodwill. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Byta lampor i Cee'd

69
botze skrev:Det funkade! Stort tack turboklasse och alla andra som hjälpt till, att det ska vara så svårt att byta ett litet halvljus :x

Nu visade det sig iofs vara ganska lätt, om man visste hur man skulle göra. Men för att byta helljuset på samma sida (höger) ser det ut som att man måste demontera behållaren för spolarvätska..?? Och på vänster sida verkar både hel- och halvljus sitta tajt till framför batteriet, måste man demontera batteriet då...??

Undrar också varför det ser annorlunda ut i min bil än vad som finns beskrivet i tråden..?



Det är skillnad på diesel och bensin motorer. Dieselmotorn har en extra säkringsbox som bensinaren saknar.
KIA Cee'd 1.6 CRDI -08

Re: Byta lampor i Cee'd

70
Hej! Var och handlade och såg att jag blivit enögd så åkte förbi min kiahanlare och verkstadschefen sa att vi byter den andra samtidigt för det brukar inte dröja läge till den ger upp och visst hade den andra gått söder med och han visade mig hur man bytte och han flyttade batteriet lite och bytte men på vänstersidan bytte han bara lampan utan att plocka isär halva bilen men visst såg det trångt ut men det gick och fick ge 10kr :thumbup: för byte av 2st lampor.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Återgå till "Problem"