Annons

Byte av koppling vid 6800 mil?

1
Hej
Gjorde en tredje service på min Kia Ceed 2012 diesel som gått ca 6800 mil. De konstaterade att kopplingen har en slitage som är så pass grov att den behöver bytas. Varför, vet jag inte! Det kommer antagligen varken gå på garanti eller helförsäkringen som jag har. Nu undrar jag hur pass vanligt detta är på den modellen och om man kan på något sätt kringgå det så att antingen garantin eller försäkringen hjälper en att täcka de kostnader? Vad tror ni priset kommer att landa på, på ett ungefär? Värt att nämna är att jag var med om en omfattande krock i somras med en lastbil, men att försäkringsbolaget valde då att man skulle reparera bilen istället för att betala ut pengar. Kan det ha något samband?
Tacksam för all hjälp.
Annons

Re: Byte av koppling vid 6800 mil?

3
Jag har haft den sen 2013, en ägare innan mig. Den har gått som sagt ca 6800 mil. Den är servad enligt alla kias regler och detta var tredje servicen. De påstod att slitaget var onormalt, men att det varken kunde gå på garantin eller försäkringen. Vad kan man göra? Jävligt surt när man följer alla deras regler och ändå ska behöva betala.

Re: Byte av koppling vid 6800 mil?

5
Vi lämnade in vår cee'd -09 förra sommaren som gått runt 8000 mil vid det tillfället pga hoppande Varvmätare, kraftlös bil mm. Kia-verkstan trodde det berodde på bränslefiltret, vi bad de kolla kopplingen eftersom vi upplevde att det var den som var problemet. Efter många om och men och en del strul så testkörde de bilen lite mer och mycket riktigt så slira kopplingen. Kia-verkstan skulle ha 9000 kr för att fixa det, när jag sa att jag ville ta in offerter från andra så blev det kalla handen i princip. Vi valde att gå till annan verkstad och de upptäckte att det var ett läckage av växellådeolja (om jag minns rätt) så det hade läckt ner i kopplingen som gjorde att den i sin tur slirade. Det blev ett garantiärende, vi fick lämna om växellådan till Kiaverkstan och de tätade den, andra verkstan bytte lameller och den fungerade helt okej förutom att den inte längre klarade av att köra lite lägre hastigheter på högre växlar (den hade klarat köra 50 km/h på 5:an, nu kunde den inte ens köra 65 på 5an).

Idag så brakade det ihop. när jag var påväg hem från jobb så skulle jag accelerera och växla från 3 till 4. Det kändes som att jag inte fick i växeln ordentligt, den blev liksom "stum", frikopplade och testa lägga i igen och den var ff tungväxlad men jag kunde växla upp till 5an. När jag började närma mig tätare bebyggelse med rondeller med mera började det tjuta (som en slirande fläktrem) när jag tryckte ner kopplingen och när jag närmade mig rondellerna insåg jag att det inte gick att växla ner lägre än till 3an... Så jag fick lov att starta i rondell på 3an, det var svårt men det gick. Hade bilen dött hade jag blivit ståendes där. Tog mig hem med nöd och näppe men är sur och besviken över att bilen (som jag tidigare älskade) råkar på problem efter problem (har haft 3 garantiärenden det senaste året). Kompis som jobbar på verkstad tror detta också bör vara garantiärende så jag hoppas på det. Ska ringa Kia-verkstan i morrn och höra mig för, sen får jag den fixad och sen åker den mest troligt. :(
Trist på en annars rätt bra bil. Men alla fel tycks hopa sig mellan 8000-12000 mil... :/
Skriv svar

Återgå till "Problem"