Annons

Re: Lackskada

21
TheFlyer skrev:Hej

Tvättade bilen(Kia Ceed 2009 RÖD ej metallic) i går på OKQ8 tvätthall.
Redan under tvätt tyckte jag att det fastnade något konstigt på tvättsvampen,såg ut som tunna tunna
genomskinliga eller svagt rosafärgade flagor.
Efter att jag sköljt av och torkat bilen med sämskinn backade jag ut den i solskenet.

Då såg jag till min förfäran att klarlacken hade släppt på många ställen på bilen.
Och det är inte småfläckar här och där utan ytorna där lacken saknas är från 10x10 cm upp till 50x20 cm.
Lacken saknas på motorhuv,stötfångare/spoiler,främre skärmar på sidorna,bakdörrarna.
Inget på taket eller bakluckan.
Vidare upptäckte garantikillen på Windahls Bil i Västerås att det fanns fukt emellan klarlacken och färgen på några ställen framtill i bilen.
Den 5-åriga lackgarantin går ut 2014-08-11
Ska bli intressant att se hur KIA Sverige ställer sig till detta.
En erfaren billackerar som fick se bilen sa direkt att det har varit någon form av orenhet vid lackeringen men tyckte att det var underligt att det tog nästan 5 år innan lacken släppte.
Ska bifoga foton när jag hinner lägga in dem i datorn.

Någon annan som råkat ut för nåt liknande ?

Ha en skön sommar !

MVH:TheFlyer
Vet inte om du fått besked från Kia ännu. Men du kan återkalla ev. anmälningar och tidningsartiklar. Läs det PM jag skickat dig...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Lackskada

22
Fick ett mail av Kia motors Sverige ang denna lackskada (eftersom jag frågade dem igår).
Tyvärr faller formatet på mailet, men allt är med


Hej igen,

Nedan är vårt svar!


Vi har rett ut det inträffade med vår återförsäljare och uppenbarligen har inte våra regler och budskap följts! Bilen kommer att lackas om utan kostnad för bilägaren.

Vi vill dock poängtera att bedömningen som gjordes baserades på bilderna vi fick vilket resulterade i avslag då dessa visar tydliga spår av högtryckstvätt som kommit för nära.
Små lackskador i form av stenskott och smårepor resulterar i denna form av lacksläpp vilket inte på något sätt är unikt för Kia-bilar. Även om dessa skador inte faller under den femåriga lackgarantin rekommenderade vi en goodwill-lösning där kunden skulle ha blivit kostnadsfri.

Lackskador förorsakade av yttre åverkan godkänns inte av någon bilfabrikant.


Kia Motors Sweden AB
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Lackskada

23
Läs först denna länk:

http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... hantering-


Helt plötsligt händer det saker..............


Ja där ser man,om jag hade ljugit lite och sagt att jag inte använde högtryckstvätt.
Vad hade PR-chefens motivering blivit då ???
Verkstaden ANVÄND den speciella lackkameran då den var in för fotografering.
Detta sa Toni Nilsson i alla fall hos Windahls Garantibilar AB till mig då ja hämtade bilen.
De sista bilderna som kompleterades till anmälan 1 vecka senare tog jag själv då det räckte med "vanlig" kamera enl Toni Nilsson och mailade bilderna i originalstorlek till honom.
För övrig så har varken KIA Sverige eller Windahls Garantibilar AB hört av sig till mig.Att de ändrat sig fick jag höra via http://www.kiacarclub.se/ och tråden jag startade där tidigare. Ägaren av denna forum hade mailat KIA och fått svar.
Har försökt ringa PR-chefen ett otal gånger i dag men hennes telefon tutar upptaget hela dagen.
Har även sökt Toni Nilsson (garantipersonen) hos Windahls garanti Bilar AB i Västerås både via mail och telefon men han svarar inte.
Kollade om han var på företaget i dag och fick det bekräftat men han svarar inte då jag ringer honom.
Även Vi Billägare har sökt honom via mail och telefon i 2 dgr. dock utan resultat.

Mikael Blomqvist:s förhoppning om en helnöjd kund efter allt detta är ju svårt att uppnå.
Detta med tanke på hur mycket tid och pengar jag fått lägga ut för att få det jag ju självklart har rätt till enligt garantivillkoren som KIA har.
Men en helt gratis service (12000mil. nästa) och fri lånebil under lackeringen av min bil skulle ju återupprätta mitt tro på KIA Sverige och även för Windahls Garantibilar AB något i alla fall.
För just nu är nog tron på deras hederlighet ganska låg hos mig och en hel del personer runt mig bl.a journalister,vänner kollegor som uppmärksammat detta.
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Lackskada

24
Har läst på nätet om firman du köpt bilen på. De verkar ganska oseriösa i sitt kundbemötande och i försäljning av beg. bilar.

Så de i kombination med Kia kan ju försvårat ditt ärende, kanske?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Lackskada

25
Hej

Ja vi får se men KIA Sverige har ju i mailet godkänt omlackeringen av bilen.
"Vi har rett ut det inträffade med vår återförsäljare och uppenbarligen har inte våra regler och budskap följts! Bilen kommer att lackas om utan kostnad för bilägaren.
Undrar om de kan ta tillbaka det????
Allt är väl möjligt antar jag.
PR-chefen säger ju att skadan beror på högtryckstvätt
bilderna vi fick vilket resulterade i avslag då dessa visar tydliga spår av högtryckstvätt som kommit för nära
men Kias Team Leader, regionchef servicemarknad Mikael Blomqvist säger följande:
Det händer att klarlack släpper, i många fall kan man se att en högtrycksspruta ligger bakom, men det gäller inte det här fallet."
Om det nu återtar löftet om omlackering, då blir det intressant att se hur detta bemöts av de olika motortidningar som varit i kontakt med mig den senaste veckan.
Motormännens tidning Motor skickade en fotograf i går som tog ca. 100 bilder på bilen ur olika vinklar till ett kommande reportage.
Och hur ARN ställer sig vid anmälan till dem,ett återtagande av omlackeringslöftet kan ju inte ses som något positivt av ARN.
Mailade i går både garantiansvarige hos Windahls garantibilar AB och även ägaren men ingen av dem har svarat.
kanske måste det till en ARN anmälan trots allt och anmälan mot Windahls garantibilar AB också då de verkar ha försökt lura mig på 9000 kr. för omlackering fast de skulle få ersättningen från KIA Sverige enl mailet till dig från PR-chefen Cecilia.

Vi får se, sista ordet är nog inte sagt eller skrivet i detta ärende vad det gäller Windahls Garantibilar AB i Västerås i alla fall.

Men två saker är säkra i alla fall:

1.INGEN har kontaktat mig om KIA:s ändrade beslut. Varken KIA Sverige eller Windahls Garantibilar AB

2.Ärendet kommer att gå till domstol om bilen inte åtgärdas ordentligt.Oavsett hur många timmar och kronor jag måste lägga ned i detta fall.

Tror ju fortfarande att KIA Sverige är seriösa, vad jag tycker och tror om Windahls Garantibilar AB vill jag inte säga i skrift.


Fortsättning följer..........
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Lackskada

27
ÄR det inte bra att hålla en låg profil tills du ser utfallet?
Ge det 1-2 veckor för att se vad som händer. Det kan ju påverka negativt om man fortsätter att klaga under pågående process. Man får ju förmoda att din lokala ÅF blir kontaktad om att gå vidare i ditt lackeringsärende.

Om du inte har något förtroende kvar för den bilhandlare som du haft kontakt med kan du ju kolla med någon annan återförsäljare för Kia. Borde inte vara något problem för Kia att fortsätta ev. ärende med annan handlare.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Lackskada

28
Hej

Du har alldeles rätt Ronnie.
Men som jag ser har jag inte klagat heller utan påvisat på alla felaktigheter och missuppfattningar i hela ärendet
som gjort att det blivit som det blivit.
Hade allt gjorts rätt (mest från Windahls sida) så hade man inte haft detta ärende.
Är helnöjd med det jag hör om KIA Sveriges beslut.
Om de nu tar illa vid av detta och ändrar sig igen så vet jag inte vad det är.
Som det verkar nu på alla fronter så är det ju Windahls Garantibilar AB som gjort allt fel från början till slut.
Och detta bevisar de ju med sin totala e-post och telefon tystnad till alla som sökt dem i detta ärende.
Vilket ju inte är ovanligt. Hade problem med bakluckans stötdämpare hösten 2013 och klagade hos dem.
De vägrade befatta sig alls med äredet ända tills en bekant fick sina bytt på garantin.
På min bil ledde det till att listen/handtaget man lyfter bakluckan i sprack pga. att luckan fick mer eller mindre tvingas upp.
Detta ärende anmäldes som garantiärende och Windahls Garantibilar AB lyckades slarva bort ärendet 2 gånger.
Detta ledde till att det tog 5 månader och 2 extra resor a 10 mil. till dem för nya bilder och ny anmälan.
Den garanti ansvarige skyllde på en massa saker bl.a datahaveri men när jag kollade detta med en annan som jobbar hos dem visste han inget om någon datahaveri fast han använder data hela dagen i sitt artbete.
Vidare så har inget av mina garantiärenden (haft några stycken) åtgärdats på ett eller två besök utan det har varit ett fasligt åkande fram och åter.
Även i detta ärende med lackskadan saknas ju delar av bilen som har lacksläpp som Windahls inte fått med i sin anmälan, det är taket och bakre stötfångaren/spoilern. som även dessa har lacksläpp som LAG testcenter fick med i sin protokoll men Windahls missade.

Så till sist säger jag ytterligare en gång att jag klagar inte och förtroendet för KIA Sverige förbättrats avsevärt efter de senaste dagarnas händelser.

The Flyer
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Lackskada

29
Har du inte någon annan som säljer Kia som ligger på samma avstånd som de här "Windahls Garantibilar AB"? Då kan du ju anlita dem istället. Hade du haft den Hedins jag har på orten hade du nog sluppit det mesta i krångelväg. De på verkstaden där vänder sig ut och in bara för att få en lösning vid problem osv.

Jag hade en dörrlist på förarsidan. Den slet jag ut på så vis att min teknik (p.g.a. artros i ett knä) gör att jag kommer mot den var gång jag går in i bilen. Den byttes på garantin. Min tändningsnyckel gick av (Opel och VW har samma typ). Tur du kom in nu sa de, för det var bara någon månad kvar på garantin på nyckeln (två år).
Min 2007:a ska man inte tala om.
De har det bemötandet man alltid vill få hos en bilfirma. De vet heller inte om att jag har ett Kiaforum om det annars kunde påverka.

Mitt förslag är leta upp en annan ÅF och starta där. När de kontaktar Kia Sverige lär de förhoppningsvis redan veta om ditt ärende. Men du kan kanske få ett bättre och rappare bemötande.
Du har ju Samuel Karlsson Bilar AB i Lindesberg och Örebro Bilbolag AB i Örebro i regionen som "din" firma ligger i.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Lackskada

30
Spännande.........

Nu har bilen varit på lackering i 1 vecka.
Får hem den troligen på onsdag.
KIA Sverige gav med sig betalade hellack och bjöd på 2 nästkommande servicar som kompensation.
Windahls var med på det"motvilligt".
Men det slutade med att då jag skulle beställa tid för lackering så svarade de i alla fall inte på mina samtala fast Windahls Garanti Bilars vice vd. hade personligen lovat det under mötet med dem, KIA Sverige och mig som KIA Sverige anordnade.
Vice VD:N satt mest sur och skyllde ifrån sig hela tiden under mötet.
KIA Sveriges representant Mikael Blomqvist däremot är en verkligen trevlig man som får saker gjorda.
När han hörde dagen efter att Windahls Garanti Bilar AB fortfarande ej tog i mot mina samtal så fixade han detta omgående.
Efter 14 minuter från att vi avslutat samtalet då han fick reda på det fortsatta problemet så ringde telefonen och det var
representant från Aros Auto i Västerås (den andra och riktiga KIA återförsäljaren i Västerås)som bokade in bilen på service och omlackering.

Förtroendet återställd för KIA Sverige igen. De medgav att ärendet borde ha skötts mycket bättre och åtgärdade det.
Windahls Garanti Bilar AB däremot skyllde ifrån sig och verkade tycka att så här respektlöst :evil: :evil: kan man ju inte behandla Windals Garanti Bilar. :thumbdown: :thumbdown:


Lägger in några bilder på den nylackerade bilen senare.

Tack för allt stöd ni alla på forumet och speciellt till:
Alrik på Auto motor & sport,Vi Bilägare och tidningen Motor utan er låg ärendet hos ARN nu.
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Skriv svar

Återgå till "Problem"