Annons
Annons

Re: Lackskada

12
Talade med återförsäljarens representant (mycket tjänstvillig) i går.
Han ringde upp mig och sa att det bara stod "KIA Sverige avslår reklamation".
Ingen motivering eller annat.
Ville ha kopia på det men då sa han att KIA Sverige förbjudit att lämna ut reklamation/garanti ärenden/svaren till konsument.
Inte ens en kopia.
Undrade om detta verkligen var sant och han skulle kontakta KIA Sverige och dubbelkolla detta.
Fick ett mail på eftermiddagen och svaret han hade fått från KIA Sverige att deras beslut fick absolut inte lämnas ut.

Låter inte detta konstigt ?????????

Återförsäljarens representant sa att jag skulle ringa numret som står under "kontakta oss" på KIA Sveriges sida men det gjorde jag redan i onsdags 2014-08-27 då jag fick ett kort svar i mycket otrevlig ton om att -vi ger ingen support till
konsumenter.
Vidare sade "damen" på KIA Sverige att jag skulle få kopia på beslutet från återförsäljaren där det skulle framgå även motivering till beslutet.
ja hon viste ju inte mycket "damen" i KIA:s kundtjänst märker jag nu efter de senaste turerna.

Vid kontakt med ARN sa de att då jag anmäler ärendet till dem så skall jag bifoga kopia på avslaget och även på anmälan om reklamation om möjligt.

Nu skulle återförsäljarens (Windahls Bil AB Västerås) representant prova en annan grej för att se om man kunde få ärendet att tas som garanti eller goodwill.
Han gör då allt verkar det så för att skadan skall ersättas.


Fortsättning följer...........
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Lackskada

13
Hej

Ja då har beskedet från regionchefen kommit ang. goodwill ersättning.
Han är villig att åtgärda skadan enl. följande.
Om lackering av: Motorhuv, H-bak skärm, V-bak skärm, H-a-stolpe, H-bakdörr,
V-bakdörr, H-framdörr, Stötfångarhölje, H-framskärm.
Allt detta till en kostnad av 26631:00 kr
Regionchefens GOODWILL erbjudande är att KIA Sverige betalar 1/3 Windahls Bil 1/3 och JAG 1/3.
Så min del skulle "bara" bli 8877:00 kr FAST BILEN HAR LACKGARANTI eller rättare sagt hade då skadan upptäcktes.

När jag återigen ville ha motivering till avslag av garanti åberopande av återförsäljarens representant så sa han återigen att han inte fick lämna ut originalsvaret han fått av KIA Sverige då de uttryckligen hade förbjudit det.
Men han skrev ut sin anmälan till KIA Sverige och där lade till svaret han hade fått vilket jag fick en kopia av.
Där stod det: EJ GODKÄND AV OEM (Original Equipment manufakturer), detta var alltså motiveringen enl. återförsäljarens representant för garantiärenden.

Då jag opponerade mot att ovanstående ju inte var någon motivering utan bara en förklaring på engelska att det var KIA i Korea som nekat medgav han detta till slut att det "kanske" var så.

Ja goddag yxskaft, de kan inte engelska fast de sköter garantiärenden åt utländska bilmärken!

Krävde återigen ut motiveringen och blev nekad detta då det enl. garantikillen var ett hemligt dokument likställd med en reparationsmanual vilket inte heller lämnas ut av någon biltillverkare till slutkunder.
Nonsens förklaring ansåg jag och krävde honom att kontakta KIA Sverige och begära ut en motivering vilket han skulle försöka få ut återigen.

Fick mail några timmar senare som lyder enl. följande angående motivering:
From: "Kia Garanti Windahls" <kiagaranti@windahls.se>
Date: 10 september 2014 14:15:11 CEST
To: ……………………..
Subject: SV: Goodwill erbjudandet

Hej!
Motiveringen var, Det är yttre åverkan och inget som täcks av garanti.

Mvh toni nilsson
Kia windahls västerås


Jaha, klara besked alltså. Täcks inte av garanti och ändå erbjuder de ett sk. "goodwill".
Låter inte detta skumt eller vad säger ni som läser detta ?????
Om det nu är så självklart att skadan/skadorna beror på yttre åverkan så skulle de nog inte erbjuda någon som helst ersättning tycker jag.
Vidare är ju hela ärendet mer eller mindre "TOP SECRET" tycker jag.
Hemliga svar,hemliga personer,återförsäljaren ber mig ringa KIA Sverige på deras telefonnummer på hemsidan, KIA Sverige nekar att koppla vidare till någon när man ringer detta nummer,Kia Sverige säger att jag får alla besked och kopia på alla besluten inkl. motivering av återförsäljaren.
Inget av detta stämmer. Hela ärendet mellan mig och återförsäljaren och KIA Sverige är nu i moment 22.

Hade även service 120000 km inbokad till ett pris av 6200 kr. vilket jag omgående idag avbeställde.
Vad är det för mening att serva bilen enl. original service program hos auktoriserad KIA verkstad då garantierna ändå inte gäller när något händer.
120000 km service kan jag gör 2500 kr billigare hos andra företag med samma vätskor och reservdelar som KIA har.

Ja nu blir ärendet ett fall för juristen i stället för KIA Sverige kan ju inte få lura sina slutkunder hur som helst.



Fortsättning följer...........
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Lackskada

15
Följer tråden noga. Bra att du står på dig mot KIA angående detta, kämpa på. Hoppas du vinner detta!
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Lackskada

16
Hoppas media är intresserade. Måste vara sjukt tråkigt att behöva dra i sådant som känns så självklart från början.

Man slutar aldrig förvånas hus lite makt man har som konsument. Att KIA utan problem kan slå ifrån sig saker på detta sättet, utan att sätta namn på vem som fattar besluten, är jag helt oförstående till.


Kämpa på och lycka till!
Kia Cee'd Sw comfort -13

Re: Lackskada

17
Sjukt tråkigt ärende!

Undrar om det är något nytt dem kör med angående 1/3 betalning...fick själv det erbjudandet gällande
mina trösklar som blästrats på min Ceed.
Verkar konstigt om man ska behöva betala 1/3 själv för garantisaker som man tycker är självklara.

Jag fick en förklaring, mina fälgar är eftermarknads och fel "ET", har samma gummi på som original.
Plus att min verkstad sa att blästrat blir det med original-fälgar också, men varför hävda då att mina fälgar
är orsaken...Jo, för att dem kan!

Lycka till i ditt ärende!

Re: Lackskada

18
Hej

Hörde av en fd. KIA mekaniker att KIA Sveriges sätt är att erbjuda sk. "goodwill" som går ut på att konsumenten betalar 1/3.
Det är enl. dem det som är "Generösa Garantier".
Nu har Auto Motor&Sport hört av sig och även Vi Bilägare som har haft samma problem med lacksläpp på deras KIA testbil
LÄNK: http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... rium-40025

Här ett svarsmail fån Windahls GARANTIBILAR AB i Västerås:

From: "Kia Garanti Windahls" <kiagaranti@windahls.se>
Date: 18 september 2014 13:10:10 CEST
To: '
Subject: SV: SV: Goodwill erbjudandet

Hej!
Har nu pratat med min chef och det som är sagt, är det att om du inte är nöjd med vårt goodwill erbjudande så får du gå vidare med ditt ärende till arn.
Men om ärendet tas upp med arn så försvinner vårat goodwill erbjudande.

Mvh toni nilsson
Kia windahls västerås



Låter ju som lite av hot enligt mig i alla fall.


Det här skall föreställa KIA Sveriges svar på anmälan lackskada.
Ser ju ut som arbetsorder som Windahls Garantibilar AB i Västerås själv författad. Eller vad säger ni?????

http://www.kiacarclub.se/gallery/image_ ... age_id=183


Så nu blir det anmälan till ARN.
Enligt artikel i Vi Bilägare är det ju några Peugeot-ägare som fått positivt svar från ARN ang. sina lacksläpp.
Se artikel http://www.vibilagare.se/reportage/bila ... lapp-30766


Fortsättning följer..........
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Lackskada

20
Jag har i egenskap av ägare till detta forum e-postat Kia Sverige och bett dem kommentera denna tråden. Får se om det händer något.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Problem"