Annons

Svårstartad vid kyla

1
Hej!

Nu dök vintern upp, och under helgen var det inga problem att starta, var -15 då, bara glöda och startade nästan direkt.
Nu har bilen stått ett dygn och temperaturen har legat mellan 16-20 grader, och då var bilen grinig att starta, krävdes 4 glödningar/startförsök innan den ville hoppa igång.

Har fler detta problem? Har inte någon motorvärmare, och glödstiften ska ha mätts på servicen utan något fel.

Får man leva med detta eller har ni fått någon hjälp att lösa liknande fel?

M.v.h
Kia ceed sw crdi 2008
Annons

Re: Svårstartad vid kyla

2
Ska tillägga att jag gick ut nu och testade igen, bilen har stått i ca 5 timmar efter att den kördes, och temperaturen var nu -18, bilen behövde glödas 1 gång och motorn gick 3 varv och sen var den igång.

Varför är den inte alltid lika lätt att starta när det är ungefärligt samma temperatur ute, men ibland så är det väldigt grinigt innan den startar?

M.v.h
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Svårstartad vid kyla

4
Hej!
Blir ungefär 2-3 mil varje gång den används, kör alltid minst så den får gå upp i temperatur innan jag stänger av den, sen blir det ju även längre turer någon gång i månaden.

Upplever inte att den är orkeslös på startmotorn, snarare att den har svårt att "tända" ordentligt, enligt verkstad visar inga felkoder eller något fel på glödstiften.

Vår andra diesel som stått i samma kyla glöder 3 sekunder och sen är det bara vrida på nyckeln o åka.

Där av funderar jag på om allting verkligen står rätt till med Kian, och vad annat än glödstiften som kan bidra till svårigheterna vid start?

M.v.h
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Svårstartad vid kyla

6
Laddade batteriet fullt med c-teck laddare, den var fortfarande lite bökig att starta.

Pratade med övriga kia ägare jag känner, och utan motorvärmare glöder de 3 gånger vid dessa temperaturer, så det är väl bara göra det o vara glad.

Min få kör exakt samma modell sm jag, och han får glöda sin med 2-3 gånger, och är det över -30 startade inte hans utan booster.

Hörde även att det fanns något medel att hälla i tanken, så det smorde bättre, minskade förbrukningen samt gjorde den mer lätt startad i kyla.
Fungerar dessa "mirakel medel"?

M.v.h
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Svårstartad vid kyla

7
Kan glödstiften vara dåliga utan att datorn registrerar fel kod? Eller om relät är trasigt! Eller skulle fel i systemet upptäckas av en data avläsning?

Funderar på om det ändå kunde vara idé att byta stiften i bilen.

M.v.h
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Svårstartad vid kyla

8
Robin S skrev:Kan glödstiften vara dåliga utan att datorn registrerar fel kod? Eller om relät är trasigt! Eller skulle fel i systemet upptäckas av en data avläsning?

Funderar på om det ändå kunde vara idé att byta stiften i bilen.

M.v.h
Ja, både glödstiften och/eller relät kan vara trasiga utan att felkoder registreras, har varit med om båda delarna. För att kontrollera glödstiften tar man bort spänningsskenan och ohmmäter varje stift separat. Har hittills inte varit med om att glödrelät har varit trasigt på ceed men har bytt en del glödstift på ceeder som varit svårstartade eller inte startat alls. Brukar vara runt 10 minus och kallare som startproblem framträder om man har dåliga glödstift.

Re: Svårstartad vid kyla

9
Där beskrev du just min bil! Vid tio minus börjar det gå tyngre att få igång, vid 15 får man glöda 2-3 gånger, vid temperatur vid 20-25 så är det 5 glödningar och mycket tuggande innan det hoppar igång.

Men min åf gav mej svaret "ja, dom är sådär! Det ska vara så."

Kanske dags att byta verkstad..

M.v.h
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Svårstartad vid kyla

10
Dieselmotorer och sträng kyla har alltid mer eller mindre varit ett problem att få igång.
Glödstiften i cylindrarna hjälper till att värma så bränslet tänder lättare.
Om glödstiften är hela så är det bara att glöda på så du får värme i cylindrarna och
bränslet antänds.
Finns en anledning varför t.ex Volvo dieselbilar har en dieseldriven värmare med klocka. Den värmer både
motor och kupe. Altså..motorn är varm när man tar bilen på morgonen och inga problem hur kallt det än är.
Alternativet är en elektrisk motorvärmare. Eller köpa en bensinare ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Skriv svar

Återgå till "Problem"