Annons

Re: Svårstartad vid kyla

11
Hade enorma problem med att min gamla ceed crdi -08 inte kunde starta vid typ -10 ocn neråt. Till slut efter batteribyten o.s.v så byttes glödstiften på garantin och efter det startade den alltid på ett kick,
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009

utbytt mot en

Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt :)
Annons

Re: Svårstartad vid kyla

12
Glödstiften ska bytas, men det verkade som man fick ta kostnaden ur egen ficka för det, garanti till trots!
Men det är väl som det är, hellre lägga ut någon tusenlapp och den startar och man slipper bränna startmotorn endera dagen.

Orkade inte bråka mer med min åf om garantin, han kanske tar det på garantin om stiften visar sej vara boven, bränslefiltret är nybytt på service, testade med fullt laddat batteri, så glödstiften låter troligt.

Eftersom fruns bil glöder 1-2 sekunder o startar bara man stötar i nyckeln :)
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Svårstartad vid kyla

13
En liten update på ämnet.
Efter mycket funderande så bestämde jag mej för att testa en flaska tripak diesel booster, har en kompis som fått sin volvo att ligga på 0.55 istället för 0.63 med detta medel, samt att det skulle smörja dieselpumpen, rengöra insprutningssystemet, o höja något värde i dieseln så den skulle gå bättre o allt vad det var.
Tänkte att det kan väl vara värt att testa, så hällde i angiven mängd, och körde ca 5 mil.
Sedan har bilen stått sen i torsdags, i temperaturer mellan -8 ner till -18, när jag skulle åka imorse var det -14, glödde 1 gång, tre var på startmotorn o den knattrar igång! Sedan fick den stå nu tills kvällen, då -18, glödde 1 gång, tre varv på startmotorn, o knattrade igång.
Bara hoppas detta var en lösning, för räcker det såhär så var det dom bästa 200kr jag investerat på lång tid!

M.v.h
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Svårstartad vid kyla

14
Har en 2017 Sportage 1,7 crdi med 7000 mil på mätaren som inte startar ens vid -2 grader. Märkes verkstan har bytt glödstiften men problemet kvarstår. Min son har en Mercedes 300 D från 1983 som startar bara man nuddar nyckeln. Tror ni man blir hånad för den moderna tekniken på Kian. Nytt verkstadsbesök är på gång med ögonbrynen närmare munnen. Återkommer.
Skriv svar

Återgå till "Problem"