Annons

Rostskyddsbehandling

1
Fick hem detta i lådan i veckan, antar att ni också fick den? Enligt foldern så är rostskyddet på Ceed undermåligt... Är det skrämselpropaganda eller ligger det något i det? Är det vettigt att göra en rostskyddsbehandling och ungefär vad kostar det?
Bild
Annons

Re: Rostskyddsbehandling

2
Hos mig kostar det 7350 :- har bilen inne nu en vecka pga att han ville göra det så bra som möjligt och jag var under min bil och tankbanden hade börjat rosta och länkarmar och bakaxel och ytrost i svetsarna på deformationszonerna i fram bakom plastkofångaren men det var bara ytlig rost på en 3 år gammal bil men det var hög tid att göra något för om jag väntar tills bilen är 6 år så är deformationszonerna lika stötupptagande som knäckebröd och det är en Kia ceed 2010 1,6 diesel på 115 häst men känns som mer men jag tror att när vibilägare testade hk så fick dom ut 124 hk mvh Andreas

Re: Rostskyddsbehandling

3
Kan det verkligen vara nödvändigt på så nya bilar?!
Har en andrabil som snart är 14 år, ser jätte fin ut under med tanke på åren!
Men är dags för en omgång på den nu för säkerhets skull

Klart håller underredet samma kvalité som bakluckan ....
Ja då kanske det faktiskt behövs
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Rostskyddsbehandling

4
Om du är lite händig så fixar du rostskyddet själv.
Några sprayburkar tunnt och tjockt rostskydd från Biltema kostar bara några hundringar.
Om man börjar när bilen är ny eller nästan ny och bättrar lite varje år så klarar sig bilen från rosten innan man vill byta p.g.a. andra orsaker.
Jag vet,har gjort så i 45 år.

Re: Rostskyddsbehandling

5
volvo51 skrev:Om du är lite händig så fixar du rostskyddet själv.
Några sprayburkar tunnt och tjockt rostskydd från Biltema kostar bara några hundringar.
Om man börjar när bilen är ny eller nästan ny och bättrar lite varje år så klarar sig bilen från rosten innan man vill byta p.g.a. andra orsaker.
Jag vet,har gjort så i 45 år.
Nja vet inte hur händig jag är, men det handlar väl också om att veta exakt hur man ska göra..?? Sen behöver man väl tillgång till en lyft för att komma åt?

Det låter ändå som att du generellt rekommenderar att göra det?

Re: Rostskyddsbehandling

7
Det är väl investerade hundringar.
En lyft underlättar naturligtvis men det går att palla upp bilen på pallbockar också.
Man demonterar innerskärmar,klädsel på bakluckan,klädsel på sidorna bak och övriga plastskydd under bilen.
Sen sprutar man allt man kommer åt,i alla balkar och hålrum,baklucka,motorhuv,dörrar(genom dräneringshålen)o.s.v.
Viktigast är skärmkanter,dörrar,bromsrör och i balken fram under motor och växellåda.
Om du inte kan själv,ta hjälp av någon och bjud på öl och pizza under arbetets gång.
Det tar en heldag och är lite kladdigt men det blir jävligt bra.
Du får en mycket gladare bil och somnar med ett leende på läpparna på kvällen.

Rostskyddsbehandling

8
Och det du gör med ovanstående "hemmafixarmetod" är att du troligen täpper till viktiga dränerhål och vips så kommer rosten från insidan..... Och som du inte upptäcker förrän det är för sent.
Att smeta på s k tectyl från utsidan är inte samma sak som när man vid t ex en tuff-kote behandling torkar bilen och fyller balkar och hålrum med vax.

Re: Rostskyddsbehandling

9
Jag sprutar alla balkar,hålrum,dörrar invändigt med tunnt rostskydd genom ett plaströr tills det ryker ur alla hål.
Rostskyddet kryper sedan av sig självt och täpper inte igen dräneringshålen.
Jag har 45 års erfarenhet av detta och det blir hur bra som helst.
När jag för många år sedan bytte in min Volvo 245 var bilnasaren mäkta imponerad av att bakluckan inte var det minsta rostig,dom var ju normalt sönderrostade på några få år.
Det tjocka rostskyddet sprutar jag i skärmar,bärarmar,underrede,fjäderfästen o.s.v.

Re: Rostskyddsbehandling

10
Jag håller helt med dig volvo51 i ditt sätt att sköta bilen. Jag gör som du och rostskyddar bilen med tunn olja varje sommar i alla hålrum, balkar dörrar osv. Att ha kontroll över att inga dränerinshål sätts igen är en självklarhet.

Besiktningsmännen är alltid lika förundrade når dom ser min frus 12 åriga V40 från undersidan . Den är som ny.
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"