Annons

Rostskyddsbehandling

11
Tja ska man ha bilen i 15-20 år så kan man ju slabba med sån där gegga, annars är det helt bortkastade pengar enligt min mångåriga erfarenhet.
Det är 2013 nu och på stenåldern höll man på med sådant, lika som att man själv inte håller på att dränera vatten från dieselfilter ;)
Annons

Re: Rostskyddsbehandling

12
Knorren skrev:Tja ska man ha bilen i 15-20 år så kan man ju slabba med sån där gegga, annars är det helt bortkastade pengar enligt min mångåriga erfarenhet.
Det är 2013 nu och på stenåldern höll man på med sådant, lika som att man själv inte håller på att dränera vatten från dieselfilter ;)
Din mångåriga erfarenhet ger jag inte mycket för, jag litar till min egen.
Utan rostskydd så rostar bilarna lika mycket nu som på stenåldern.
Du sköter din bil på ditt sätt och jag min på mitt sätt.
Om jag vill dränera filtret så gör jag det utan att bry mig om vad du tycker.
Ironi betackar jag mig för, det kan du syssla med någonannanstans.
Ha en bra kväll :)

Rostskyddsbehandling

13
Det jag reagerar på är att du verkar leva kvar i stenåldern med dina sk bilvårdande vanor, men självklart gör du som du själv vill med dina bilar och långa erfarenhet.
Men tänk dig för innan du "tipsar" om du gjorde (eller gör) på din gamla Volvo 140/240, det är inte samma sak som tidigare.
Det var det jag ironiserade lite över när du började tjata om bränslefiltret, för det tyder ju på att du inte är riktigt up to date (?) hur det fungerar med en modern bil, kanske :)

Re: Rostskyddsbehandling

15
frazze skrev:Olje sprutning ! Tror nån att det kan vara bra om några år
Har hört lite olika meningar om det!
Vaddå oljesprutning??

Tack för era synpunkter! Meningarna verkar gå isär, men iaf ingen som verkar hävda att det FÖRSTÖR bilen, förutsatt att det görs på rätt sätt av proffs..?? (jag skulle inte ge mig på det själv, även om jag skulle spara många sköna lusentappar på det....)

Farsan gjorde det på sin Mazda 6 som ändå rostade som en tok efter det, då hävdade "någon" att behandlingen stängt inne fukten och att den rostat MER p.g.a. det.... därav min skepsis :)

Re: Rostskyddsbehandling

16
Oljesprutning! Sprutar underredet med nån olja
Även alla hålrum, dörrar mm

( tror det var vanligare förr, och passar nog inte nyare bilar)

Skall göra det på min andra bil! 900kr ! Fick Tipps av sbp
kommer nog inte göra något alls på kian


Tror tyvärr våra kior inte kommer se så roliga ut om 10 år


Då menar jag alla kia modeller !!!

Rost problem kan nog alla räkna med att få
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Rostskyddsbehandling

17
Knorren skrev:Det jag reagerar på är att du verkar leva kvar i stenåldern med dina sk bilvårdande vanor, men självklart gör du som du själv vill med dina bilar och långa erfarenhet.
Men tänk dig för innan du "tipsar" om du gjorde (eller gör) på din gamla Volvo 140/240, det är inte samma sak som tidigare.
Det var det jag ironiserade lite över när du började tjata om bränslefiltret, för det tyder ju på att du inte är riktigt up to date (?) hur det fungerar med en modern bil, kanske :)
Läs instruktionsboken om bränslefiltret,den är inte från stenåldern.

Re: Rostskyddsbehandling

20
volvo51 skrev:Jag sprutar alla balkar,hålrum,dörrar invändigt med tunnt rostskydd genom ett plaströr tills det ryker ur alla hål.
Rostskyddet kryper sedan av sig självt och täpper inte igen dräneringshålen.
Jag har 45 års erfarenhet av detta och det blir hur bra som helst.
När jag för många år sedan bytte in min Volvo 245 var bilnasaren mäkta imponerad av att bakluckan inte var det minsta rostig,dom var ju normalt sönderrostade på några få år.
Det tjocka rostskyddet sprutar jag i skärmar,bärarmar,underrede,fjäderfästen o.s.v.
Jag håller helt med dej om att man kan hålla rosten borta undertill med hjälp av biltemas tjocka
rostskyddsmedel.
Men i dörrar balkar och andra hålrum....är dom inte behandlade med nån sorts vax ??????
Om så är fallet....lirar vaxet ihop med biltemas tunna rostskyddsmedel ??????

Själv har jag ingen aning...men finns kanske någon som vet här på forumet ??????
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"