Sida 1 av 3

Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 21 maj 2020, 21:47
av Gaspo
Jag undrar varför inte Kia någonstans exakt specificera vad som ingår i garantin. Kollar man tex Mazda som har galna 10års garanti så skriver dom detaljerat om exakt vad som ingår: https://se.cdn.mazda.media/e298beeb3a1a ... pdf?4abb60 . Kia verkstäderna kan ju hävda vad som helst utan att jag som kund kan argumentera eftersom jag inte har på print vad som ingår och inte. Hur svårt kan det vara Kia?

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 21 maj 2020, 22:41
av SorentoUM
Det står ganska utförligt i servicehäftet vad som ingår och vad som inte ingår.
Där står det även om begränsningar (batteri 2 år och AVN 3 år tex)

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 22 maj 2020, 00:23
av Gaspo
Står inte mycket i nya Ceed servicehäfte. Hade ens stått 1/3 av vad Mazda listar hade jag vart nöjd.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 12 jul 2020, 07:43
av Christer Croneld
Du får tex själv bekosta felkonstruerad koppling som från fabrik tar allt för långt ner. Verkstäderna påstår det är ok tills pedalen tar vid golvet. Då är det slitage, som du får betal själv. Offert hos Kia verkstad 14000. Nej inte blir det nån KiIA igen.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 12 jul 2020, 07:45
av Christer Croneld
Du får tex själv bekosta felkonstruerad koppling som från fabrik tar allt för långt ner. Verkstäderna påstår det är ok tills pedalen tar vid golvet. Då är det slitage, som du får betal själv. Offert hos Kia verkstad 14000. Nej inte blir det nån KIA igen.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 02 okt 2020, 18:14
av Phill
Min Optima 2018 som gått 5000mil har fått konstaterat ett söndrigt hjullager på höger framhjul.
Kia verkstaden säger att att
bytet ej går på nybilsgarantin då hjullager räknas som en förslitningsdetalj!!
Jag frågade vart den uppgiften står att läsa, men de sa att det inte står någonstans.
I serviceboken står det att "torkarblad, bromsdetaljer och koppling " är undantagna från nybilsgarantin.
Det står alltså inget om hjullager.
Allt på en bil slits och jag frågade om styrarmar, länkarmar ej heller ingår i garantin och det gör det tydligen inte.
Jag frågade också om ramlagret i motorn blev defekt under garantitiden om det också var undantaget, det kunde inte de svara på.
Jag har kommit fram till att Kia's på pappret omfattande nybilsgaranti är en marknadsföringsprodukt som ger Kia ägaren en falsk trygghet.
Det är upp till Kia att godtyckligt bestämma vad som ingår i garantin. Som kund vet man inte.
Kia importören skriver till mig att ett hjullager som rullat 5000 mil är att betrakta som utslitet och innefattas därmed inte av någon garanti.
Kostnaden för att byta hjullagret är 4400 kr vilket då innebär näsan 1kr per mil i hjullagerkostnad.
Om alla fyra hjullager håller samma kvalitet då är kostnaden nästan 4 kr milen ! Detta kan inte vara rimligt.
Jag kommer driva ärendet till Allmänna reklamationsnämden

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 02 okt 2020, 19:55
av Gaspo
Det va det jag misstänkte. Konstigt dock då SorentoUM har hävdat i tidigare trådar att tex hjullager ingår i garanti. Det mesta på bilen e ju förslitningsdetaljer. Såsom bussningar leder etc. Men SorentoUM hävdar att detta ingår. Mazda specificerar varenda detalj som ingår. Kia specificerar ingenting. Så du som kund har inget på fötterna mot Kia. Lätt för Kia att hävda sådan fin garanti,men vad innehåller den? Kia själva svarar inte när man frågar dom. Utan hänvisar till verkstäder.

Tilläggas ska att ett hjullager som bara håller 5000mil e ju katastrof. Men Kia delar kanske inte håller bättre.

Jag kan ju inte säga att jag e speciellt imponerad av kvaliten på Ceed tex. Mycket som man tycker e riktigt dåligt. Men man får väll va man betalar för.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 02 okt 2020, 21:05
av MagnusLindgren
Kolla även med en annan verkstad, för det verkar lite godtyckligt mellan olika verkstäder vad som ingår eller inte.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 02 okt 2020, 21:32
av Phill
Jag har kollat med två andra verkstäder men båda suckar och berättar att det är Kia centralt som ändrat och förändrat reglerna.
Jag anser att det ej är tillåtet i ett bef. avtal som följde med bilen som man köpte.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

Postat: 02 okt 2020, 21:39
av Vejo
Jag har samma problem med kia! Fick avslag på en nedsutten sittdyna. Bilen är 3 år och rullat 6000 mil och min fru på 50 kg kör bilen! Normaltslitage! Har ifrågasatt om sittdynan ens är en slitagedel? Kia kör slitagetrixet för att slippa ta sitt ansvar! De borde ju rimligen säga till sina leverantörer delarna skall hålla minst 7 år och 15000mil! Det är vad vi lovar våra kunder. Jag har skickat till ARN.
De har 7 års nybilsgaranti! i min servicebok står ju vilka delar som är undantagna från garanti . Och där står ju sådant som man tar som slitagedelar, torkarblad, filter, glödlampor, bromsklossar.