Annons

Växellåds problem

1
Hej!

Tänkte kolla om någon annan upplevt att de är svårt att få i växlarna på en kia rio 13 , det är en 1.2 bensin
som har gått ca 5300 mil

Det är så illa i bland att man kan stå i en bil kö och inte får i en ända växel , och har vänt mig te hedin bil ca 5 gånger men dom hittar inget fel säger dom .
Förr eller senare så kommer de hända en olycka , frågan är bara när -

Så tänkte om någon ann varit med om samma problem .

Den var på verkstaden den 3 februari senaste och körde för en stund sen och då blev jag stående för att växellådan började igen.

Vet inte vad jag ska göra om inte hedin hittar något .

Så om ni har någon erfarenhet av detta så får ni jätte gärna dela med er

Med Vänliga Hälsningar Alex ( sorry för vissa stav fel om de finns men hoppas ni fattar vad ja behöver hjälp med )
Annons

Re: Växellåds problem

2
Byt Kia versktad och låt dom ha bilen 1-2 dagar så dom kan köra med den lite. Se till att du får papper på att du lämnat in bilen på verkstan och att det framgår klart och tydligt vad du upplever för problem och att du hänvisar till KIAs Garanti. Jag kan gissa att verkstan i sin tur ringer KIA Sverige för support om dom inte hittar fel på bilen och jag vet att det är dom som avgör om det ska gå under Garanti, Godwill eller inget alls... En växellåda är ju inte billigt så kanske dom drar sig för Garanti? Allt måste godkännas utav KIA Sverige först om det ska fixas. Stå på dig om det händer fler gånger, åk till verkstan ta med en verkstadskille så han får köra bilen. Lättare och få gehör på problemet. Jag hade problem med läckande AC och hade bilen på verkstan 7 gånger innan dom fick bukt på bilen. Enligt konsumentköplagen så har man rätt att häva köp på bilen efter typ 3-5 verkstads besöket om det är samma problem, därav viktigt att ha papper på verkstadsbesöken....

Re: Växellåds problem

3
Enligt konsumentlagen måste man ge dom 3 chanser att åtgärda, sen är det hävning av köp eller ny vara. Inte 3-5 eller så, 3 chanser och tiden ska vara skälig, inte flera månader, ett växellådsbyte bör inte ta mer än en vecka.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Växellåds problem

4
Spännande! Upplever exakt samma bekymmer med min 1,2 2015.

Det är backen och ettan som kärvar. Ibland måste jag tricksa med kopplingen eller...hur löjligt det än låter...vagga bilen fram och tillbaka med hjälp av min kroppsvikt för att få i någon växel

Fick till svar från handlare att ”det ska vara så”...suckade och gick därifrån.

Re: Växellåds problem

5
Sménster skrev:Spännande! Upplever exakt samma bekymmer med min 1,2 2015.

Det är backen och ettan som kärvar. Ibland måste jag tricksa med kopplingen eller...hur löjligt det än låter...vagga bilen fram och tillbaka med hjälp av min kroppsvikt för att få i någon växel

Fick till svar från handlare att ”det ska vara så”...suckade och gick därifrån.
Vet att både rio och picanto är så i kopplingen att står du still och sia lägga i växel så får man dubbelkoppla ibland. Det är standard från fabrik på dom. Inget att göra åt.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Växellåds problem

6
Har en 2012, 1.2. Upplevde liknande problem när bilen var ca 5,5år och gått kring 10000mil. Dubbelkoppla ibland för att få I backen. När jag skule växla från 1an till 2an så var den svår att få in, dock väldigt sällan, kanske tre gånger totalt.
Jag påpekade detta för min KIA-verkstad och dom sa direkt att det låter inte som det ska. Bokade direkt tid och rev ner lådan. Dom bytte då tvåans drev samt backdrevet. Detta gick på garantin utan att krångla. Det beror nog mycket på vilken verkstad man anlitar. Min I Kungälv är lätt det bästa bilverkstad jag varit I kontakt med under min tid som bilägare.
Skriv svar

Återgå till "Rio"