Annons

Låg spolar vätske nivå??

1
Hej
Köpte en Kia Rio Special edition förra året och är jättenöjd :-)
Ser dock i handboken att det skall finnas varning för låg spolatvätske nivå i den stora displayen .
Förstår att det kan beskriva olika modeller , men känns som det borde vara med på denna.
Någon med special edition 2015 som har denna funktion eller är det helt enkelt inget som finns?

Mvh Jörgen
Annons

Re: Låg spolar vätske nivå??

3
Det är väl en sån sak som är lätt att kolla?

För det första, tänds det upp någon "spolarvätskelampa" när du vrider om nyckeln? Tänds en sån har du en rimlig chans, i så fall är det väl bara att vänta tills det börjar vara slut så får du se. Du kan ju ha en flaska eller dunk med dig i reserv så slipper du bli helt utan om det tar helslut efter vägen.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Låg spolar vätske nivå??

4
Hej
Jag har redan kört ner till tom behållare men får ingen varning .
Har ju den större informations displayen i mitten som enligt handboken skall visa spolar symbolen grafiskt.

Är bara nyfiken på om det skall finnas på special edition modellen eller inte .
Har inga problem att kolla spolarvätskan manuellt annars :D :D

Re: Låg spolar vätske nivå??

5
jorgeli skrev:Hej
Jag har redan kört ner till tom behållare men får ingen varning .
Har ju den större informations displayen i mitten som enligt handboken skall visa spolar symbolen grafiskt.

Är bara nyfiken på om det skall finnas på special edition modellen eller inte .
Har inga problem att kolla spolarvätskan manuellt annars :D :D
Maila till KIA Sverige och fråga... :wave:

Re: Låg spolar vätske nivå??

6
På min Rio special edition 2015 får jag en varningslampa vid påfyllning - Ser ut som en "bilruta med sprutande fontän" - För mig betyder den bara att jag är en slarver.

Funkar inte din så har väl sensorn gått paj. Bara in och byta ! Det går på garantin
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer

Re: Låg spolar vätske nivå??

7
Här var jag för snabb !

Gick ut i bilen och satt i startnyckeln....ingen "låg vätskenivå" visade sig under lamptesten. Hmmm satt mig i Toyotan och där var den. Skumt !!!! Kollade in handboken och mycket riktigt ska det finnas en varningslampa för låg nivå i avsnitt 1-6 men under kapitlet spolarvätska står det inget om detta !

BTW - Vilken jävla handbok detta är - 4 cm tjock och en del info är ju så dum (amerikansk ?) så klockorna stannar. "om bilen stått ute en riktigt varm dag kan man bränna sig på metalldelar" .............NÄHÄ !!!!!! Vad bra att ni berättade det !
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer

Re: Låg spolar vätske nivå??

8
Jag har nu testat att tömma behållaren helt - Vi som äger en Kia Rio Spec edit har INGET larm för låg spolarvätskenivå fastän det står i instruktionsboken att det ska finnas. Eller rättare sagt, det beror på VAR i handboken man tittar. Ömsom ska det finnas en varningslampa.....och ömsom finns det ingen på vissa modeller.

Man kunde ju kanske tro att det på de enklaste modellerna saknas och på den relativt fullmatade Special Edition skulle det funnits....men så är alltså inte fallet !
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer
Skriv svar

Återgå till "Rio"