Annons

Verklig bensinförbrukning..

1
Hejsan alla.

Min far skulle behöva köpa en pålitlig billig bil. Han kör bara i stan.
Därför har jag funderat på Rion..

Vad är verkliga bränsleförbrukningen på 1,2 resp 1,4 bensinmotorerna?
Dom angivna siffrorna har man ju lärt sig att inte tro för mycket på..
Farsan kör mest i stan, så den förbrukningen är mest intressant..
Vad tycker ni, ska man kanske t.o.m strunta i Rio o titta på Picanto?
Tycker den verkar så liten, och kanske högljudd för motorväg då farsan ibland kör till Bjärred från Malmö..
Tack på förhand grabbar!

Vänligen Alex.
Annons

Re: Verklig bensinförbrukning..

2
Ska man prata bränslesnål så är det diesel som gäller och inte bensin. Inget svar på din fråga, men iaf.
Min Ceed jag hade innan, en 2011, drog i sig 0,43l/mil om man körde 90km/h. De du nämner är alla mindre än en Ceed SW och gissningsvis så klarar man nog halvlitern på blandad körning, när/om den är inkörd...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Verklig bensinförbrukning..

5
alex102 skrev:Tack för ditt svar men om man kör lite som min far så lönar det sig inte med en diesel.
Så pass mycket dyrare tyvärr.
Hoppas att här är fler snälla själar med aktuell info.
Finns ju en hel del Rio på vägarna. :o))
Än en gång tack.

Vänligen Alex.
Han kan inte köra en Picanto då?
Min fru har en och den drar ca 0,55 l/mil kostar inget att köpa ens ny :)

Hon är vrålnöjd iaf, den bästa bil hon haft säger hon :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Verklig bensinförbrukning..

6
Tack David!

Tack för ditt svar. Hur är Picanton på motorväg? Kan man hålla "motorvägstempo"?
Är den högljudd? Känner att jag kanske ska titta på en själv så att man kan bilda sig en uppfattning.
Är 0,55 blandad körning?


R700: Jag förstår att det kanske inte är mycket pengar för oss medelsvensson, men min far är pensionär,
och då är varje deciliter viktig.

Tack för era värdefulla svar.

Vänligen Alex.

Verklig bensinförbrukning..

7
Det jag menade var att om den drar 0,5 eller 0,7 i stadskörning så lär inte det bli en stor procent av årskostnaden av att köpa en ny bil med värdeförminskning skatt service mm.. Är ekonomi viktigt kanske begagnade bilar med högre förbrukning är billigare ändå..

Re: Verklig bensinförbrukning..

9
Kört en demo-Rio nu i några veckor i väntan på min Special Edition. Den har 1.2-litersmotorn och har gått ungefär 120 mil. På landsväg upp till 90-95 drar den mellan 0.52-0.55. I motorvägsfart, 110-125, sticker förbrukningen iväg till 0.56-0.58 ungefär.

Som jämförelse drar min Cee'd med 128 hkr diesel 0.48 på landsväg och ungefär 0,6 om jag sätter farthållaren på 125 km/h.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
Skriv svar

Återgå till "Rio"