Annons

Serviceintervall?

1
Jag har nyligen köpt en 2010 årsmodell Venga 1,4 CRDI ECO. Jag köpte loss den från en tidigare arbetsgivare och ingen verkar veta särskilt mycket om den, jag köpte den dessutom ganska billigt. När jag köpte den i november hade den gått 187*** mil och nu har den precis passerat 200** mil. Jag tittade i serviceboken och det finns ingen stämpel sedan 2015. Gissningsvis har den servats antingen av en i personalen eller av en mindre verkstad som inte använder serviceboken. Jag har kört nu ungefär 1300 mil, kollade av en slump häromdagen och oljan är kolsvart det lilla jag kan om bilar säger mig att oljan är i dåligt skick, dessutom tändes lampan för bränsle i dieselfiltret i torsdags ca 5 mil sedan.

Jag är väldigt okunnig om bilar och aldrig ägt en Kia tidigare, vad rekommenderar ni att jag ska göra? Hur långt kan jag köra innan bilen stannar på grund av bränslefiltret?
Annons

Re: Serviceintervall?

2
En diesel är väl typ alltid "svart" i oljan... Är du osäker på milen som körts sedan sista service, så kan du alltid göra en ny service.
Har du vatten i bränslefiltret går det väl att tömma ur det? Annars om du gör en ny service så borde även det vara löst.
Skriv svar

Återgå till "Venga"