Annons

Svårstartad Venga 1,4 CRDI ECO 2012

1
När temperaturen sjunker under -5 gr, blir bilen svårstartad. Vid -10 gr och lägre är det jätteproblem med att starta.
Har haft bilen inne Hos Hedin Bil i Mölndal vid två tillfällen. Första gången gjordes en uppdatering av programvaran.
Problemet kvarstod.
Andra gången laddades batteriet under ett dygn. Vidare gjordes en batteritest och kontroll av felkoder/parametrar. Allt OK.
Men problemet kvarstår.
Ett tredje besök på verkstad är planerat.
Någon som haft liknande problem?
Annons

Re: Svårstartad Venga 1,4 CRDI ECO 2012

2
Dra ur och kolla skicket på glödstiften?
Vatten i dieseln?
Komptestat motorn utifall en kolv eller kolvringar är slitna?
Kollat oljan så den inte är utspädd med diesel?
Kylvattnets kondition?

En dator säger inte mycket mer än att elektroniken funkar, hur det är med det mekaniska säger den föga eller inget om.
Be om en mekanisk översyn för att hitta felet.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Svårstartad Venga 1,4 CRDI ECO 2012

4
En fundering bara. Jag har en likadan diesel. Och eftersom jag var van vid bensinare så vred jag bara om nyckeln vid start. Då var dieseln inte speciellt lätt att starta.
Nu när det är riktigt kallt så gör jag enligt sista meningen i punkt 2 nedan, och då fungerar det bra.
Men det visste du kanske redan.

Dieselmotor
1. Kontrollera att parkeringsbromsen är
ansatt.
2. Manuell växellåda
Håll kopplingspedalen nedtryckt, lägg
växeln i neutralläget. Vrid nyckeln till
ON-läget och vänta tills lampan för
glödningen (förvärmningen) har
slocknat.

Re: Svårstartad Venga 1,4 CRDI ECO 2012

5
Hedin Bil konstaterade tidigare i månaden att i två av glödstiften var det kontaktfel.
Igår byttes alla fyra glödstiften på garantin. Idag på morgonen var det "tyvärr" bara fem minusgrader, med det verkade som att motorn startade lättare. Får vänta på nästa vinter för att se om problemet är löst.
Skriv svar

Återgå till "Venga"