Annons

Blinkers vid låsning med fjärrkontroll?

1
Jag är nybliven och hittills nöjd ägare av en Venga -13 1.4 diesel. Passar mina behov utmärkt.
Men en sak irriterar mig.
Enligt instruktionsboken ska blinkersen blinka till en gång vid låsning och två gånger vid upplåsning.
Min gör det enbart vid upplåsning. Ska det vara så?

Jag hör låsljudet och den blir låst, så inga problem där.
Men glömsk som jag är ibland (och jag är nog inte ensam ;) ) så minns jag en bit från bilen inte om jag har låst eller ej.
Och då har jag på alla andra bilar jag haft fått ett synligt bevis på att jag verkligen låser.

Enligt serviceverkstaden så är det så på de flesta Kia modellerna förutom möjligen Sorrento.
Från Kia centralt har jag inte fått något svar ännu.
Annons

Re: Blinkers vid låsning med fjärrkontroll?

2
Kontrollerade med en kompis som har samma årsmodell, men bensinare. Han bekräftar att det blinkar vid låsning.
Men eftersom serviceverkstaden säger att det inte ska blinka, så vore det bra om någon mer kan bekräfta
vad som händer när man låser bilen. Kia centralt svarar inte på min fråga.

Så, ska det blinka vid låsning? I så fall är det en garantiåtgärd de får fixa åt mig.
30 st har tittat på mitt inlägg. Förhoppningsvis har någon av er en Venga så ni kan skriva ett svar ;)

Re: Blinkers vid låsning med fjärrkontroll?

6
Feedback:
Vengan är fixad. Det var ett enkelt fel. Dock hade det nog tagit ett tag för mig att komma på det. ;)

Till vänster om öppningsreglaget till motorhuven, i motorrummet, sitter det en tryckkontakt som ska tryckas ner för att låsningen ska registreras.
Och det som ska trycka ner kontakten är en konformad gummiplutt som sitter under framkanten till motorhuven.
Den saknades. Förmodligen hade den ramlat bort för förra ägaren innan jag köpte bilen.
Skriv svar

Återgå till "Venga"