Annons

Farthållare

1
Efter att ha kört ca 1100 mil med vår Venga CRDI-12 har vi märkt att farthållaren inte funkar som den ska. :cry: Om jag sätter den på 110 km så saktar den ner av sig själv, speciellt om det går uppför eller är plant. Det är även svårt att hålla jämn fart utan f.hållaren. Det känns som gaspedalen är trög. Vi har ju garanti men det skulle vara intressant om någon annan har märkt samma problem.
F.ö går den som en klocka, så vi är helnöjda än så länge :thumbup:
Annons

Re: Farthållare

2
Hej! Köpte en ny Venga CRDI för 2 månader sedan och som har gått 1200 mil och har bara haft strul.
Fick byta ett relä som tickade efter ett par veckor, fönsterrutan höger bak åker ner av sig själv ibland, kolvarna till bakluckan gnäller och går trögt vissa dagar, för en vecka sedan så hängde sig rutan v fram halvägs ner och gick ej att köra upp el ner, ibland när jag slår på farthållaren så ökar den till inställd hastighet och sen slår den ifrån, ibland när det är varmt ute så är gasen trög och det händer inget förrän i kickdown-läget, kör jag i en uppförsbacke så sackar farthållaren ända tills jag trampar till gaspedalen ner till kickdown-läget och då ökar den igen till inställd hastighet osv.
Har varit i kontakt med Kia-verkstad i Krstd ang rutan, men då fick jag köra med rutan nere i en och en halv vecka innan dom kunde titta på felet. Köpte bilen på Hedin Bil i Ängelholm och påtalade felet med rutan den 20 juli men dom kunde inget göra då, dom ringde idag (30/7) men jag hade ingen möjlighet att svara, så jag får ringa tillbaka i morgon.
Har också påtalat felet med farthållaren för en månad sedan och det skall komma en tekniker och titta på felet i augusti.
Skall man behöva köra med rutan nere i flera veckor när man köpt en ny bil för att slippa problem? är det inte policy att man får låna en bil när man inte kan bruka sin egen?
Har också svarat på en enkät från Kia Motors där jag påtalat alla dessa fel och ville dom skulle kontakta mig snarast ang vad som gäller med garantier mm. men har ej ännu fått något svar.
Sign: sviken Kia-ägare. lasseman57@gmail.com

Re: Farthållare

3
hampe61 skrev:Efter att ha kört ca 1100 mil med vår Venga CRDI-12 har vi märkt att farthållaren inte funkar som den ska. :cry: Om jag sätter den på 110 km så saktar den ner av sig själv, speciellt om det går uppför eller är plant. Det är även svårt att hålla jämn fart utan f.hållaren. Det känns som gaspedalen är trög. Vi har ju garanti men det skulle vara intressant om någon annan har märkt samma problem.
F.ö går den som en klocka, så vi är helnöjda än så länge :thumbup:
Om jag fattat rätt så har dieseln en "ekonomifunktion" som gör gaspedalen trög. Farthållaren på min (bensin automat) funkar nästan alltid som den ska. Det har hänt några gånger att den inte kopplas in när jag trycker på aktiveringsknappen, men då har jag bara behövt trycka en gång till.

Klas
Skriv svar

Återgå till "Venga"