Annons

Interiörbelysning

1
Hej Venga ägare.

Nyligen ägare till en venga 1,4 diesel.

Upptäckte att det inte går att ha Interiörbelysning på Utan att vrida på ljusratten. Men gör man detta så är risken att man glömmer ljuset på när man går från bilen. Och inte märkte jag ngn varingsljud när jag gick från bilen att jag " glömt ljuset på". Skall det vara så eller är det ngn som har ett förslag till att kunna få Interiörbelysning/ panel och samtidigt fåautomatisk avstängning av halvljuset.
Annons

Re: Interiörbelysning

2
Förstår inte riktigt hur du menar.

På min Venga tänds (den spartanska) panel- och mätarbelysningen automatiskt när tändningen slås på och varselljuset tänds automatiskt när motorn startat. Det släcks automatiskt när motorn stängs av och vid tändning av.
Behöver inte röra ljusreglaget på spaken.

Takbelysningen släcks dock inte vid tändning av. Eftersom det saknas varnare och batterisparare så laddas batteriet ur på några dagar, vilket jag själv råkat ut för.

Klas

Re: Interiörbelysning

3
Det finns två lägen för hel/ halvljuset. Det ena är helt automatiskt ihop med tändningen, då tänds inte instrumentbelysningen. I det andra läget ( när man vrider på omkopplaren) är instrumentbelysningen tänd men ljuset släcks inte automatiskt när man stänger motorn. Man behöver dock inte vrida på omkopplaren utan man trycker två gånger på lock på nyckel/larmknappen, då släcks ljuset. Detta är mycket praktiskt om det är mörkt ute, som där vi bor, för när man låser upp med nyckeln så tänds ljuset på bilen. ( är väl inte så käckt om det är många minusgrader men annars bra. :D :D

Re: Interiörbelysning

4
Willy skrev:Det finns två lägen för hel/ halvljuset. Det ena är helt automatiskt ihop med tändningen, då tänds inte instrumentbelysningen. I det andra läget ( när man vrider på omkopplaren) är instrumentbelysningen tänd men ljuset släcks inte automatiskt när man stänger motorn. Man behöver dock inte vrida på omkopplaren utan man trycker två gånger på lock på nyckel/larmknappen, då släcks ljuset. Detta är mycket praktiskt om det är mörkt ute, som där vi bor, för när man låser upp med nyckeln så tänds ljuset på bilen. ( är väl inte så käckt om det är många minusgrader men annars bra. :D :D


Slocknar inte lyset av sig självt efter 30 sek?
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Interiörbelysning

5
Jo det gör det men vet man inte om det så kanske man tror att det är ngt fel eller inte är automatiskt. 30 s är rätt lång tid om man står och väntar. Är det kallt ute så vill man ju spara på batteriet. Det kallas tydligen för "follow me home".

Vänligen. Willy
Skriv svar

Återgå till "Venga"