Annons

Frågor inför köp av Picanto

1
Hej! Jag funderar på att köpa en Picanto från 2016 eller nyare. Jag har lite frågor som kanske ni vet svaret på.

1. När det gäller bagageutrymmet så anges det ibland som 200 liter, men ibland även 255 liter. Är det så att man mäter med eller utan skyddsinsyn, eller är det nyare modeller som har större utrymme? Vilken årsmodell blev isf utrymmet större?

2. Jag kör ofta korta sträckor. En normal körning tar ca 15-30 minuter. Bör jag satsa på bensin eller diesel, eller kvittar det?

3. Ett par gånger om året kommer jag behöva ta med mig mer packning. Funderar därför på att komplettera med takräcke och takbox. Något särskilt man bör tänka på när man skaffar takbox till en liten bil? Kan man ha takbox eller försämras köregenskaperna? Kanske finns någon maxvikt eller maxstorlek att ta hänsyn till? Låt oss säga att bilen är "tungt" lastad med 5 passagerare och en full takbox. Är det säkert att köra med bilen då?

4. Dragkrok: Jag kommer behöva ta med mig en eller två cyklar då och då så jag tänker att jag köper till en dragkrok och fäster cyklarna där. Borde väl inte vara något problem eller? Men funkar det att använda dragkroken till annat? Tex om jag behöver köra ett tungt lass med brädor på ett släp? Jag undrar eftersom motorn väl inte är så kraftfull.

Tack för hjälpen!
Annons
Skriv svar

Återgå till "Picanto"