Annons

Installera farthållare 2015-2016

1
Hej

Tänkte bara dela med mig av glädjen att det fungerade att installera farthållare i en 2015 års Picanto.

http://www.ebay.com/itm/Steering-Wheel- ... 20fec419e2


Köpte denna modulen, av denna handlaren. Den kom inom en vecka. Han som säljer hävdade att jag behövde en ny "clock spring" samt kabel också, så jag fick med det. Men det visade sig inte behövas.
  • Installation (om någon vill prova)
    Ställ bilen med hjulen rakt fram och ratten rakt upp
    Koppla ur batteriet (minuspol räcker)
    Vänta 10 minuter
    Trampa på bromsen för att ta bort restström
    Lossa två torx från vänster och höger sida på ratten (stora torx 30 typ). De går inte att skruva ut helt, men lossa så mycket det går.
    Dra airbagen mot dig. Lirka lite sida till sida om den sitter fast. Dra in för hårt, det sitter en sladd vi måste lossa.
    Vrid airbagen uppåt, Dra ut den orange låsgrejjen 5 mm (tills det tar stopp), koppla loss kontakten (rakt ut från ratten)
    Koppla ur den vita kontakten med sladden från ratten till clock springen
    Koppla ur jordningsstiftet som sitter bredvid den vita kontakten.
    Lossa bulten i mitten lite grann. (Ett par tre varv) (Håll emot med andra handen eller knäet, inte styrlåset)
    Dra ratten hårt mot dig tills den släpper. Gör ett ryck om det behövs. Ratten stannar eftersom muttern är kvar (ha kvar muttern :-) )
    Lossa muttern helt, brickan också
    Pilla försiktigt igenom sladden till airbag och lyft av ratten helt
    Se till att clockspring föortsätter sitta rakt upp.
    Ta in ratten, ta en kaffe
    Lossa två skruvar bakom knappsatserna på ratten
    Lossa likadana skruvar som håller fast bakstycket (de sitter långt ner i ratten)
    lossa de två snäppfästena till bakstycket.
    Ta loss sladden ur bakstycket (du försåtr när du ser
    Lirka loss bakstycket på ratten
    Ta vara på de två skruvarna som håller airbagen så länge
    Lossa kontakten ur den knappsats som skall bytas
    Lossa flörpen som håller fast kontakten (se den nya knappsatsen för att förstå var skruvmejsel ska in)
    Lossa skruven osm håller fast knappsatsen
    Dra loss knappsatsen (den sitter med en plugg, ganska hårt, bara dra (bänd med någon mjukt)
    Tryck dit ny knappsats
    Koppla in kontakt
    (här kan du prova om du vill. Koppla in vita sladden igenom och koppla på strömmen, tryck sedan på cruise knappen och se till att görna lampan tänds, koppla sedan ur batteriet igen)
    Sätt dit bakstycket. Glöm inte lägga in skruvarna till airbag rätt igen
    Sätt tillbaks ratten (se till att den sitter rakt upp igen)
    koppla in vita sladden och jordsladden
    Skruva fast ratten. Dra med 50 Nm
    Koppla in airbagen
    Sätt tillbaks airbag, dra fast torx.
Tada !

Det tar kanske 30 minuter om man är normalt händig.
Annons

Re: Installera farthållare 2015-2016

3
fnatt3 skrev:Har du rattvärme i din Picanto?

Jag har skickat till säljaren och frågat om den fungerar med rattvärme men har inte fått något tydligt svar.
Anledningen att jag undrar är att jag hittat olika items beroende på om man har just rattvärme eller inte på ebay.com.
Japp jag har värme. Den fungerar även efter installation :)

Det är nog bara clockspring och kabel som det spelar roll på tror jag.

Re: Installera farthållare 2015-2016

4
Picanto2016 skrev:Hej

Tänkte bara dela med mig av glädjen att det fungerade att installera farthållare i en 2015 års Picanto.
.....................
Gammal tråd men jag själv har en picanto från 2016 och det jag saknade mest var farthållare. Har beställt knappsatsen till ratten nu och hoppas på det bästa.
Men det låter nästan lite för bra för att vara sant. Behövdes det bara knappsatsen till ratten och inget annat? Kabeln som finns där och clock springen funkar utan att byta?
Låter så konstigt i så fall varför inte farthållare fanns som tillval (i alla fall inte för mig när jag beställde en SE 2 på slutet av 2015).

Aja... jag hoppas på det bästa och tackar för instruktionerna ifall det nu kommer funka =)

Re: Installera farthållare 2015-2016

6
robertsydbrink skrev:Fått knappsatsen nu (efter att ha väntat på mupparna på postnord i två veckor efter jag betalat moms och avgift).
Installerade nyss och gick skitbra. Så nu har man farthållare på den lilla bilen.
Och funka kanon med instruktionerna. Var tämligen enkelt att göra.

Så ni har bara beställt knappsatsen? Kabeln är alltså redan installerad? Och man behöver inte byta clockspring?

Har en picanto 2016 med rattvärme och telefon/stereo på vänster sida och trip/reset på höger..

Re: Installera farthållare 2015-2016

10
Inte mer än att airbagen måste demonteras och sedan monteras tillbaka igen. Om clockspringen behöver bytas måste en SAS-kalibrering utföras också.
Annars är det inga konstigheter.

Jag bytte en ratt på en snik-Sportage (bara fula plastkåpor där farthållare och radiokontroll normalt finns).
Bytte clockspring för att kablarna som går genom (till farthållare/radio) fanns inte på snik-modellen.
Och sen på med en ratt av nyare modell och vips fungerade alla funktioner. Kopplade även in kablarna till rattvärmen på sitsvärmen. Så trycker man igång sätesvärmen får man automatiskt rattvärme också. En SAS-kalibrering på det och sen var det klart.
Blev nästan som en ny bil med alla nyvunna funktioner [emoji106]
Skriv svar

Återgå till "Picanto"