Annons

Varför skall ett dieselfordon skattas högre?

1
Har du aldrig funderat över varför vi som äger en diesel skall beskattas högre än en bensindriven? Jag har försökt kolla, men det är ingen som riktigt vet varför. Efter lite sökning på nätet så hittade jag nedanstående text.
Är det någon som kan ge ett klarare besked till oss som inte fått en vettig förklaring. :shifty: :shifty:

”Diesel
Dieselbilar beskattas hårdare än bensindrivna fordon. Men den politiska debatten vittnar om kommande skattelättnader för dieseldrivna fordon. Dieseldrivna miljöbilar har redan fått omfattande skattelättnader.
Dieselbilar beskattas avsevärt mycket högre än motsvarande bensindrivna fordon. Fordonsskatten för dieselbilar består av följande standardkomponenter:
Grundbelopp på 360 kr plus administrativ avgift på 43 kr för upprätthållande av vägtrafikregistret.
Koldioxiddel – denna beräknas på samma sätt för dieselbilar som för bensindrivna fordon. 15 kr per gram koldioxidutsläpp. Avgiften på 15 kr/gram tas ut för utsläpp överstigande 100 gram/km.
Dieselfordon beskattas hårdare
Förutom ovanstående tillkommer en s.k. miljö- och bränslefaktor vid beräkning av fordonsskatt för bilar som drivs med diesel. Denna faktor är vanligtvis högre än summan av grundbeloppet och den rörliga utsläppsdelen. Detta leder till att det totala beloppet blir betydligt högre för dieslar än för bensindrivna fordon.
Äldre dieselbilar grunden för den högre skatten
Anledningen till att dieselbilar beskattas högre är att äldre dieselmodeller- som tidigare låg till grunden för skatteberäkningar - släpper ut fler skadliga partiklar än bensindrivna fordon. Dagens dieselbilar är emellertid betydligt miljövänligare – men staten har ännu inte hunnit anpassa skattesatserna därefter. Många europeiska länder har genomfört omfattande skattelättnader på dieseldrivna fordon. Det finns därför skäl att anta att Sverige följer denna trend – inom några år kommer den faktiska nivån av koldioxidutsläpp utgöra grunden för beräkning av fordonsskatten. Nuvarande miljö- och bränslefaktor kommer med all sannolikhet att slopas.”


Kollade sedan på Riksdagssidan vad man skrev om fordonsskatten inför 2015 års budget. Som vanligt ett ”fikonspråk” men något kan man få ut av de 7 sidor som jag hänvisar till. Jag har för mig att Fridolin talade om någon hundralapp i ökade kostnader innan valet. Men enligt tabellen nedan så tillkommer en bilskattehöjning på ca 500 – 700 kr beroende på hur man beräknar utsläppen.

Regeringens proposition 2014/15:1, Budgetpropositionen för 2015
Förslag till statens budget för 2015, finansplan och skattefrågor

Länk: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true och välj pdf-verionen.

Kolla sidorna 264 – 270 i budgetpropositionen.
Fordonsskatt 2015.png Fordonsskatt 2015.png Visad 3188 gånger 150.84 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Annons

Re: Varför skall ett dieselfordon skattas högre?

2
Märkligt att ingen har kommenterat eller reagerat på bilskattehöjningen för dieselbilar.
Denna höjning kommer i från Alliansens budget och tror ni på allvar att nuvarande regering kommer att sänka den just genomförda skattehöjningen. Det innebär att vi har att vänta oss Fridolin och Romsons dråpslag när de kommer med sina skatter för att begränsa de fossila bränslena. Jag antar att jag inte är ensam om att behöva en lite kraftigare bil pga att vi kör långa sträckor och fyller vår bil med last samt har en husvagn. Skall vi bara sitta och titta på när man plockar oss på pengar?? Nedan finner du beräkningen för min bil. :twisted: :twisted: :twisted:
capture-20150118-163905.png capture-20150118-163905.png Visad 3151 gånger 25.2 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"