Annons

Peter pratar om forumet

1
Då ska vi se.

Fick för första gången lite konstruktiv kritik på forumet och de ändringar vi gjort de senaste dagarna.

Jag har svarat tidigare idag, men har samlat på mig lite tankar för den som vill ta del av detta.

Kategorier i cee'd forumet:

Några tyckte det var en massa subämnen som var jobbiga att navigera och ville ha forumet som innan, med bara en kategori där alla trådar samlas. Ni får gärna förklara närmare hur ni menar eftersom det är sju ämnen vilket i alla fall jag inte upplever som "en massa". Om vi tar ett av dessa ämnen, t ex modifikationer och jämför detta med Problem så finns det 71 trådar i kategorin problem och 22 i modifikationer. Ville man hårddra detta borde man kanske till och med dela upp "Problem" i underkategorier som rost, elsystem, skrammel osv. Om jag är nyregistrerad och klickar mig in på cee'd och direkt kan gå vidare till problem istället för den enda kategorin "cee'd" så vet jag lättare var jag ska posta och framför allt – var jag ska börja läsa innan jag själv gör ett inlägg. Med vårt förhållandesvis låga medlemsantal är detta kanske ingen big deal, men jag valde att ta itu med detta innan det blev ett problem. Det är inte rimligt att forumets största kategori ska ha 14 sidor om över 300 trådar att bläddra sig igenom.

Men, i ett försök att vara så många som möjligt till lags så finns nu både kategorier och senaste aktiva trådarna på en sida. Det bästa av två världar förhoppningsvis.

Dött forum
Om man upplever forumet som dött för att det går flera dagar utan svar på en fråga som legat i topp kan jag bara säga att forumet växer så det knakar. Jämför med Fordforum eller Volvoforum som har 5-6000 medlemmar mot våra knappt 400 så ja, självklart blir det mindre trafik. Kolla in http://www.kiasoulforum.se/ som har ett alldeles eget forum med 38 medlemmar och en frekvens med ungefär ett inlägg per månad. Även detta har delat upp sitt forum i kategorier för, antar jag, överskådlighet. Jag kallar det inte dött, jag kallar det för entusiaster som precis som vi vill ha mer aktivitet. Ju fler medlemmar detsto större aktivitet, vilket i sin tur leder till fler medlemmar.

Om jag tittar på de senaste tio obesvarade inläggen i vårt forum (alla inlägg som är besvarade borträknade alltså) så är det äldsta en vecka gammalt. Endast ett av dessa inlägg är en fråga (från igår), men den får anses som besvarad på ett flertal andra ställen i forumet (lampor till cee'd). Flera inlägg är dravel från mig och ett inlägg är en annons. Skulle knappast säga att det är trådar som legat i topp utan att bli besvarade i flera dagar i alla fall. De fem ämnen som ligger i topp under "hela" cee'd kategorin har alla diskuterats idag.

Det samlade antal inlägg som gjorts idag kan jag inte överblicka men sammanlagt 16 trådar har varit aktiva med minst ett inlägg per tråd.

Det om det.

Ch ch ch ch ch changes
Alla eventuella förändringar överlåter jag till Er användare att debattera. Forumet är här för er, och om ni tycker det blir sämre så gör vi om. Vissa ändringar gör jag och Morgan på eget bevåg för att vi tror ni ska uppskatta det. Ibland blir det rätt ibland blir det fel. Vi lägger inte ner en massa tid för att ni ska bli sura på oss, riktigt så masochistiska är vi inte.

Handar det enbart om tycke och smak så får majoriteten avgöra. Jag är dock fortfarande övertygad om att det för framtiden borde vara indelat i flera underkategorier istället för en enda fet kategori på hundratals trådar. Men det är min åsikt. Ett populärt önskemål var länge att alla länkar skulle öppnas i ett nytt fönster. Detta fanns som funktion i phpBB2 men togs bort i senare versioner för att följa webstandard. De allra flesta användare vill själva bestämma om de ska få ett nytt fönster i ansiktet. Så där valde jag att inte följa det önskemålet (sorry). Magkänslan sa mig att fler skulle bli sura än som skulle uppskatta det. Några länkar, t ex chatten öppnas fortfarande i nytt fönster bara för att man enkelt ska kunna ha den uppe medan man surfar.

En annan medlem eftersökte fetmarkerade subjects för att se vad som är nytt. Detta motsvaras på vårt forum av ikoner som om inlägget är nytt sedan sist är svartmarkerade. Dock måste man för detta såklart vara inloggad.

För att återgå till pudelns kärna så är det vi alla som driver forumet, men jag och Morgan som sköter om det. Vi har inte alla svar, men ni därute har frågorna, så det är bara när ni hör av er som vi kan bli bättre. Och även om majoriteten vill införa en ändring så är det med stor sannolikhet någon som vill ha det på ett annat sätt. Så länge forumet inte blir en enda stor kompromiss är jag nöjd för då har vi verkligen misslyckats med våra intentioner.

Kolla in de senaste ändringarna nu och hör av er i tråden med era kommentarer.

Med dessa ord säger jag god kväll och hoppas att alla är nöjda ett tag till ;)

Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"